Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Menggunakan Model Problem-Based Learning di Kelas V SDN 45 Bungo Pasang, Kota Padang

Siti Tiarani - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Atri Waldi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research aims to elucidate how the improvement of learning outcomes is achieved by implementing the Problem Based Learning (PBL) model in Pancasila Education for the fifth grade at SDN 45 Bungo Pasang Padang City, integrated within the context of the Merdeka Curriculum. This Classroom Action Research utilizes a combined qualitative and quantitative approach. The research subjects are 15 students in the fifth grade of SDN 45 Bungo Pasang Padang City during the January-June semester of the academic year 2023/2024. The research findings include: First, in the development of teaching modules during Cycle I, there was an increase in the average percentage from 89.55% (B) to 95.8% (SB) in Cycle II. Second, the implementation of teaching from the teacher's aspect increased from 91% (SB) in Cycle I to 96.4% (SB) in Cycle II. Third, the implementation results from the student's aspect increased from 91% (SB) in Cycle I to 96.4% (SB) in Cycle II. Fourth, the students' learning outcomes increased from an average of 86.2 (B) in Cycle I to 95.3 (SB) in Cycle II. In conclusion, the PBL model can enhance students' learning outcomes in Pancasila Education for the fifth grade at SDN 45 Bungo Pasang, Padang City.

Keywords


Learning Outcomes; Problem-Based Learning; Curriculum; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Anditya, J. S., Khasanak, U., & Wahyuningsih, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dalam Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Peserta Didik Kelas IV Amanah SD Muhammadiyah Kleco 2 Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2).

Anggraeni, A., & Muhammadi. (2023). Peningkatan Hasil Belajar PPKn Menggunakan Model Problem-Based Learning dalam Nuansa Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 11(1), 135-147.

Asrifah, S., & Arif, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Siswa Kelas V SDN Pondok Pinang 05. Jurnal Buana Pendidikan, 16(30), 183-193.

Azizah, A., & Fatamorgana, F. R. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15-22.

Detryoza, D., & Mansurdin. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Snowball Throwing di Kelas IV SD Negeri 09 Manggis Ganting Kota Bukittinggi. Jurnal of Basic Education Studies, 5(2), 620-634.

Febrita, I., & Harni. (2020). Penerapan Pendekatan Problem Based Learning dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1425-1436.

Nurulanningsih. (2023). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) sebagai Pengembangan Profesi Guru Bahasa Indonesia . Jurnal Didactique Indonesia, 4(1), 50-61.

Rahmadevi, T., & Farida, S. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning (PBL) Kelas IV SDN 14 Gadut Kabupaten Agam. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(7), 56-67.

Sa’diyah, M. K., & Dewi, A. D. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9940-9945.

Saputri, K. W., & Desyandri. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Canva di Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 11(1), 65-77.

Suci, D. R., Anita, Y., Waldi, A., & Akmal, A. U. (2023). Peningkatan Hasil Belajar dengan Model Problem Based Learning di Kelas V Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 5334-5349.

Suhandi, A. W., & Robi’ah, F. (2022). Guru dan Tantangan Kurikulum Baru: Analisis Peran Guru dalam Kebijakan Kurikulum Baru. Jurnal Basicedu: Universitas Pahlawan, 6(4), 5936-5945.

Suparman, U. (2020). Bagaimana Menganalisis Data Kualitatif?. Bandarlampung: Pusaka Media.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Edunomika, 02(01), 36-46.

Ulfa, A., & Nurmayani. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Interaktif Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Tema 7 di Kelas V SD Negeri 106804 Percut. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(4), 10842-10852.

Uno, H. B., Lamatenggo, N., & Koni, S.M.A. (2014). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

Viola, F. O., & Waldi, A. (2022). Pengembangan Media Interaktif Articulate Storyline 3 Berbasis Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V SDN Gugus Gunung Tungga Dharmasraya. Jurnal of Basic Education Studies, 5(2), 1701-1713.

Waldi, A., Reinita, Ladiva, H. B., & Luthfi, Z. F. (2019). Penguatan Civic Disposition (watak kewarganegaraan) bagi Guru Sekolah Dasar dalam Mempersiapkan Generasi Muda pada Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Penerapan IPTEKS, 1(2), 15-22.

Yelnosia, R., & Taufik, T. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(5), 166-183.

Zuriati, E., & Astimar, N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning di Kelas IV SD (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2071-2082.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i1.15758