Pengembangan Video Pembelajaran Dengan Aplikasi Power Director Pada Tema 8 untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Intan Putri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia.

Abstract


This learning video development research uses a 4-D model. This model has four stages of development, namely Define, Design, Development, and Disseminate. This research was carried out until the develop stage, namely the validity test and practicality test. This validity test was tested by a validator of 3 lecturers, while the practicality test was assessed by 3 teachers and 71 students of grade V Elementary School. Test the validity and practicality of using a questionnaire as an instrument for data collection. Qualitative data is obtained from suggestions or improvements provided by the validator. Meanwhile, quantitative data was obtained from the results of a questionnaire using a Likert scale of 1-4. The results of the validity test of the Learning Video from material expert lecturers, media experts and language experts are very valid with a percentage of 91.66%. The practicality test results by the teacher are very practical, namely 90.83% and the practicality test results by students are very practical, 93.4%. From the results of this study, it can be concluded that the learning videos are very valid and very practical so learning videos can be used in the learning process in class V elementary school.


Keywords


Learning Videos; Power Director; Elementary School; Media Development; Validity

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula.

Andarwati, M. (2019). Pembelajaran sejarah kontekstual, kreatif, menyenangkan di kelas dengan “power director” bagi generasi Z. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 64-81.

Divan, S. (2018). Pengembangan bahan ajar tematik berbasis budaya lokal untuk siswa kelas iv sekolah dasar. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 3(1), 101-114.

Encho, B. (2017). Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa. Tamadun, 4(1).

Erita, Y., Jannah, R., Fitria, Y., & Eliyasni, R. (2020). Students’ progress in integrated thematic learning with scientific approaches. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 13(6), 36-48.

Farista, R., & Ali, I. (2018). Pengembangan video pembelajaran. Pengembangan Video Pembelajaran, 1-6.

Hadi, S. (2017, May). Efektivitas penggunaan video sebagai media pembelajaran untuk siswa sekolah dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).

Ilsa, Aulya, F. Farida, and Mardiah Harun. "Pengembangan Video Pembelajaran dengan Menggunakan Aplikasi Powerdirector 18 di Sekolah Dasar." Jurnal Basicedu 5.1 (2021):

Indriyani, L. (2019, May). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 17-26).

Isnaini, S. N., Firman, F., & Desyandri, D. (2023). Penggunaan Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 42-51.

IWAN, S. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran Power Director Berbasis Kontekstual Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Muatan Pelajaran IPS di Kelas V SDN 1 Suranadi (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).

Khaira, H. (2021). Pemanfaatan aplikasi kinemaster sebagai media pembelajaran berbasis ICT. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3 (pp. 39-44). FBS Unimed Press.

Kirom, A. (2017). Peran guru dan siswa dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), 69-80.

Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi belajar mengajar di sekolah dasar. Cv. Ae Media Grafika.

Prananda, G., Wardana, A., & Darniyanti, Y. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Tema 6 Subtema 2 Untuk Siswa Kelas SD Negeri 17 Pasar Masurai 1. Jurnal Dharma PGSD, 1(1), 38-45.

Rejeki, R., Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 337-343.

Ribawati, E. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 1(1), 134

Suda, I. K. (2016). Pentingnya Media Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Universitas Hindu Indonesia.

Sugiyono, M. (2015). penelitian & pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: Penerbit Alfabeta.

Waslina, E., Fahrudin, F., Fitria, Y., & Mudjiran, M. (2019). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 643-650.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.15267