Pengembangan Multimedia Interaktif Berbantuan Aplikasi Articulate Storyline untuk Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar

Zahra Faradisa - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research aims to discuss the development of learning media in the form of interactive multimedia assisted by articulate storyline applications for class III elementary school students. The development model in this research is the ADDIE model through the stages of analysis, design, development, implementation and evaluation. The data for this study were obtained from material expert validation sheets, linguist validation sheets and media expert validation sheets. The results of the material validity test in the development of interactive multimedia assisted by the articulate storyline application obtained a percentage of 84.21%, the language validity test results obtained a percentage of 87.5% and the media validity test results obtained a percentage of 85.71%. While the practicality test results obtained a percentage of 81.25% for the teacher response questionnaire and 95.8% for the student response questionnaire.


Keywords


Interactive Multimedia; Articulate Storyline; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Arwanda, Priankalia., Irianto, Sony., Andriani, Ana. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Vol 4, 193.

Asyhari, Ardian & Silvia, Helda. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisiska. Vol 5, 3-4.

Bagja Sulfemi, Wahyu & Nurhasanah. (2018). Penggunaan Metode Demonstrasi dan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran IPS. Vol 3, 152.

Sapitri, Deni & Bentri, Alwen. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Articulate Storyline pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X. Vol 2, 3.

Budiyono. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan. Vol 6, 303.

Daryanto. 2016. Media Pembelajaran Edisi ke-2 Revisi. Yogyakarta: Gava Media.

Daryanti, Fitria, Yanti., & Desyandri. (2019). Peran Media dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 1, 219.

Fitria, Yanti & Helsa, Yullys. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Science ter- Integrasi Mathematics Berbasis PBL. Vol 0, 1.

Harsiwi, Udi Budi & Arini, Liss Dyah Dewi. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol 4, 1104-1113.

Husaini, M. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Bidang Pendidikan (E-education). Jurnal Mikrotik. Vol 2, 2.

Jalinus & Ambiyar. 2016. Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Jauhari, Moh Irmawan. (2018). Peran Media Pembelajaran dala, Pendidikan Islam. Jurnal Piwulang. Vol 1, 71-74.

Mayub, Afrizal. 2019. Pembuatan Program Pembelajaran Berbantuan Komputer. Bengkulu: UPP FKIP UNIB

Mudlofir, Ali & Rusydiyah, Evi Fatimatur. 2017. Desain Pembelajaran Inovatif : Teori ke Praktik. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Purnama, Saputra Indra & B, I Gusti Putu Asto. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Software Ariticulate Storyline pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar Kelas X TEI di SMK Negeri 2 Probolinggo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. Vol 3, 275-276.

Purnama, Syifa Jamilah & Pramudiani, Puri. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Slide pada Materi Pecahan Sederhana di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol 5, 2440-2448.

Purwanto, N. (2013). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Putra, Ditto Rahmawan & Nugroho, Mahendra Adhi. (2016). Pengembangan Game Educatif Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Akuntansi pada Materi Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. Vol 14, 26.

Riduwan & Sunarto. 2015. Pengantar Statistika. Bandung: Alfabeta

Setiyorini, Patonah, S., Murniati, N A N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Moodle. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. Vol 7, 156-157.

Supandi, Agus., Sahrazad, Sara., Nugroho Wibowo, Arief., Widiyarto, Sigit. (2020). Analisis Kompetensi Guru : Pembelajaran Revolusi Industri 4.0.

Setyaningsih, Sri., Rusijono, Wahyudi, Ari. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan. Vol 20, 145.

Suryani, Ade Erma., Basir, M Djahir., AR, Rusmin. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Komputer Model Permainan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Jurnal Profit. Vol 1, 3.

Tarigan, Darmawaty & Siagian, Sahat. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Vol 2, 187-200.

Utami, Khurnia. (2013). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa di Sekolah Dasar. Vol 01, 2.

Wulandari, Rahaju Muljo., Widyaningrum, Linda., Arini, Liss Dyah Dewi. (2021). Pengaruh Inovasi Cerdas pada Sistem Mulkuloskeletal melalui Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol 5, 3034 - 3042.

Yahya, Rizky., Ummah, Siti Khoiruli., Effendi, Moh Mahfud. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Flipped Classroom Bercirikan Mini-Project. Supremum Journal of Mathematics Education. Vol 4, 79.

Yanto, Doni Tri Putra. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. Jurnal Invotek. Vol 19, 75-82.

Yumimi, Siti & Rakhmawati, Lusia. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline pada Mata Diklat Teknik Elektronika Dasar di SMK Negeri 1 Jetis Mojokerto. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. Vol 4, 845.

Zainiyati, Husniyatus Salamah. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT : Konsep dan Aplikasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.15263