Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Siswa dengan Model Read, Answer, Discuss, Explain, Create di Sekolah Dasar

Wahyu Nursalim - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Rahmatina Rahmatina - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research is motivated by student learning outcomes which are still low. This research aims to describe the use of the Read, Answer, Discuss, Explain, Create model to improve student learning outcomes in integrated thematic learning. This research is classroom action research (PTK) and has four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The subjects are teachers and students. Research data was obtained from the assessment of the Learning Implementation Plan, implementation process, and learning outcomes. Data collection techniques use test and non-test data collection techniques. The research results showed an increase in: a) RPP cycle I with an average of 86.34% (B) and cycle II 95.45% (SB), b) Teacher activity in the implementation of cycle I with an average of 87.49% ( B) and cycle II 96.43% (SB), while student activities in cycle I with an average of 87.49% (B), and cycle II 96.43% (SB), c) Assessment of participant learning outcomes students in cycle I with an average of 73.75 then experienced an increase in cycle II to 90.10. Based on these results, it is concluded that the Read, Answer, Discuss, Explain, Create model can improve student learning outcomes in thematic learning.


Keywords


Learning Outcomes; RADEC Model; Integrated Thematic Learning; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, Poppy, and Aulia Akbar. 2018. Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar 6(2):55–65

Arwin, A. (2018). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips Dengan Model Quantum Teaching Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 1-11

Chairunnisa, C. C., & Sukardi, R. R. (2022). Model Read, Answer, Discuss, Explain, and Create untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 151-156

Emzir. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif: analisis data .Rajwali Pers.

Habibi, M., Chandra, C., Mahyuddin, R., & Hendri, S. (2018). Validity of Teaching Materials for Writing Poetry Based on Creative Techniques in Elementary Schools. Mimbar Sekolah Dasar, 5(3), 145–154. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v5i3.14501

Hafizah, N., & Zuardi, Z. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Think Pair ShareLearning Kelas IV SD. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(3), 131-136

Hafizah, N., & Zuardi, Z. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Think Pair ShareLearning Kelas IV SD. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(3), 131-136.

Hafizah, N., & Zuardi, Z. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Think Pair ShareLearning Kelas IV SD. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(3), 131-136.

Halim, A. (2022). Pengaruh Model Read Answer Discussion Explain and Create (Radec) Pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa Dimoderasi Motivasi Belajar. Sosioedukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 11(1), 121-129.

Haris, A., & Jihad, A. (2013). Evaluasi pembelajaran: Yogyakarta: Multi Pressindo. Achmad Rifa’I dan Chatarina Tri Anni. 2009, Psikol.

Ismawati, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Pada Muatan Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match Di Kelas IV SDN 3/IX Senaung. Jurnal Literasiologi, 3(2)

Juanda, Anda. 2019. Pembelajaran Kurikulum Tematik Terpadu. Teori & Praktik Pembelajaran Tematik Terpadu Berorientasi Landasan Filosofis Psikologis Dan Pedagogis. Cirebon: Cirebon: CV. Confident.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud

Majid, A., (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mirdad, J. (2020). Model-model pembelajaran (empat rumpun model pembelajaran). Jurnal sakinah, 2(1), 14-23.

Mulyasa. 2014. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Putri, V. M., & Indrawati, T. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Two Stay Two Stray di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3323-3338.

Putri, V. M., & Indrawati, T. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Two Stay Two Stray di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3323-3338.

Rahmatina, R., Eliyasni, R., & M Habibi, M. H. (2017). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Menggunakan Strategi Porpe di Kelas IV SD

Sopandi, dkk. (2021) Model Pembelajaran RADEC: Teori dan Implementasi di Sekolah. Bandung: UPI Press

Sopandi, W. (2019). Sosialisasi dan Workshop Implementasi Model Pembelajaran RADEC Bagi Guru-Guru Pendidikan dasar dan Menengah. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 8(1), 19-34.

Wikanengsih, W., Nofiyanti, N., Ismayani, M., & Permana, I. (2015). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia (Studi terhadap RPP yang Disusun Guru Bahasa Indonesia Tingkat SMP di Kota Cimahi). Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 106-119.

Yulianti, Y., Lestari, H., & Rahmawati, I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Radec Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 47-56.

Yunisrul, Y. (2017). Meningkatkan Keterampilan Teknik Kolase Dengan Bahan Limbah Di Sekolah Dasar Negeri 15 Lakuang Kota Bukittinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.14725