Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 65 Pekanbaru

Farisa Azzahra - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Melva Zainil - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


The purpose of writing is to describe the increase in student learning outcomes when implementing integrated thematic learning with the Discovery Learning model. This type of research is classroom action research using qualitative and quantitative approaches. The research process consists of planning, implementing, observing and reflecting. The subjects of this study were fifth grade students at SDN 65 Pekanbaru. The results showed an increase in: a) lesson plans in cycle I obtained an average of 88.64% (B), increased in cycle II obtained a percentage of 93.7% with (SB), b) teacher activity in cycle I obtained an average average 81.25% (C), increased in cycle II to obtain a percentage of 93.75% (SB), c) student activity in cycle I obtained an average of 81.25% (C), increased in cycle II to obtain a percentage of 93, 75% (SB), and d) student learning outcomes in cycle I obtained an average value of 73.94 (C), increased in cycle II obtained an average value of 84.22 (B). From the results of the research conducted, it can be concluded that integrated thematic learning using the Discovery Learning model can improve the learning outcomes of fifth grade students at SDN 65 Pekanbaru.


Keywords


Discovery Learning; Learning Outcomes; Reflection; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Akbar, dkk.(2016). Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Anam, Khoirul (2016). Pembelajaran berbasis Inkuiri Metode dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Arikunto, Suharsimi. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arwin. (2018). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Dengan Model Quantum Teaching di Kelas IV Sekolah Dasar (volume 2, No; 2 Hal 2)

Asmelia, S. P., & Fitria, Y. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8, 150–153.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor:Ghalia Indonesia.

Iasha, V. (2018). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Pendekatan Scientific di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar

Islami dan Hamimah. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajatran Tematik Terpadu Menggunakan Model Take And Give di Kelas V SD Negeri 08 Koto Gadang Kecamatan IV Koto. Jurnal Pendidikan Tambusai: 2223. 4, 2223–2231.

Kristin, Firosalia. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa (Vol 2 No 1), 90-98.

Mardi, Indra. (2016). Peningkatan kegiatan pembelajaran tematik terpadu dengan menggunakan pendekatan scientific di kelas IV SD. Jurnal Pelangi (Vol 8 Nomor 1), 55-74.

Marisya, A., & Sukma, E. (2020). Konsep Model Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli. 4, 2189–2198.

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung.PT Remaja Rosdakarya. Nurdin, Syafruddin dan Adriantoni. 2016. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Mulyasa. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Nurgiantoro, B. (2010). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nursyamsiyah, S., Habibullah, A., & Aminullah, A. (2021). Analisis Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran ( RPP ) Kurikulum 2013. 6(1), 33–43.

Raco. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, jenis, karakteristik dan keunggulannya. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Safitri, F., Padang, K., & Padang, K. (2020). Peningkatan Model Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tematik Terpadu Kelas IV SD The implementation of Discovery Learning model to improve students learning outcomes on thematic integrated learning. 8, 196–206.

Sani, R. A. (2015). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Trianto. (2015). Model Pembelajaran Terpadu. PT Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.14714