Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Problem-Based Learning Pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar

Dicky Fikry - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Rahmatina Rahmatina - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This study aims to produce an interactive multimedia Articulate Storyline 3 (PBL) based on science learning in grade IV elementary schools that is valid, practical and also effective. This type of research is development research (R&D) using the ADDIE model which has five steps, namely: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The developed learning media was validated by the validator and the practicality of the product was tested by filling out the teacher's and student's response questionnaires. The results of the science learning media research obtained a very valid category with a validity level of 90% for the media aspect, 84% for the material aspect, and 90% for the language aspect. The results of teacher and student responses in research schools show that the use of interactive multimedia Articulate Storyline 3 is very practical with a percentage of teacher responses of 98% and 97.8% of students. The results of the effectiveness of learning media show very effective results with an increase in the percentage of student learning outcomes of 86.08% and 92% completeness. It can be concluded that Articulate Storyline 3-based interactive multimedia (PBL) in science learning in class IV elementary school has been declared valid, practical, and effective for use in the learning process.


Keywords


Multimedia Interaktif; Articulate Storyline 3; Problem-Based Learning; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Agustina, Risma, YudhaI rhasyuarna, Sauqina. (2022). Pengembangan Media Articulate StorylineTopik Mekanisme Pendengaran Manusia dan Hewan Untuk Peserta Didik SMP. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial : Volume 1 Nomor 3

Amelia, Vira, Arwin. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran berbasis Aplikasi Kinemaster Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi pendidikan dan pembelajaran Sekolah Dasar: Volume 4, Nomor 2

Hosnan. (2014). Pendekatan Scientifik dan Konstektual dalam PembelajaranAbad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Kristiningrum. 2018. Pengembangan Media Art Trace Untuk Meningkatkan Keterampilan Menari Siswa Kelas VI Di SDN Karang Satria 04. Jurnal Dikdaktika Pendidikan Dasar Vol 2, No 2.

Mayub, Afrizal. 2019. Pembuatan Program Pembelajaran Berbantuan Komputer. Bengkulu: UPP FKIP UNIB.

Muhammad, H., dkk. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: TAHTA MEDIA GROUP.

Nasir, M., Wagino, & Pasaribu, M. (2017). Peningkatan Prestasi Dan Aktivitas Belajar Peserta didik Pada Pembelajaran Alat Ukur Mekanik Menggunakan Model Problem Based Learning. Journal Inovasi, Vokasional, dan Teknologi, 17(02), 53–60.

Nasution, Ahmad Sopri. (2021). Rancang Bangun Media Pembelajaran Berbasis It Dengan Menggunakan Media Autoplay. Jurnal VINERTEK Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 1(1), 1–4.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-343.

Prasetyo, F. (2019). Pentingnya Model Project Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep di IPS. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 818–822.

Purnama, Mifta, Rahmatina. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Subtema Keunikan Daerah Tempat Tinggalku di Kelas IV SD. Jurnal of Basic Education Studies. Volume, 4. No, 1

Purnama, Sigit (2013). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). Jurnal Ilmu pendidikan. Vol.4, No.1

Putri, J. E., & Zainil, M. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV SDN 09 Pasaman Kabupaten Pasaman Barat. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3115-3125.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suhendra, Ade. (2019). Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keilaman. Vol. 07, No.02.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2020. Metode Penulisan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wahyudi, A. F., & Doyin, M. (2015). Pengembangan Buku POP UP Tiga Dimensi sebagai Media Pembelajaran Menulis Puisi. Jurnal Pengembangan Buku POP UP Tiga Dimensi sebagai Media Pembelajaran Menulis Puisi. 11(2), 1-11.

Wahyugi, Rahmad dan fatmariza. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Software Macromedia Flash 8 Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal ilmu pendidikan, Vol. 3, No. 3

Yanto, Doni Tri Putra (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. Jurnal inovasi Vokasional dan Teknologi, Volume 19, Nomor 1

Yusrizal, Intan Safiah, & Nurhaidah Nurhaidah. (2017). Kompetensi Guru dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di SD Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(April), 126–134.

Zainil, M., Prahmana, R. C. I., Helsa, Y., & Hendri, S. (2017, December). ICT media design for higher grade of elementary school mathematics learning using CS6 program. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 943, No. 1, p. 012046). IOP Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.14704