Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Model Problem Based-Learning pada Pembelajaran Matematika di Kelas IV Sekolah Dasar

Salsa Kinanti - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Masniladevi Masniladevi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This research is motivated by the limited use of interactive multimedia in mathematics use in elementary schools that use Articulate Storyline 3. The purpose of this research is to produce valid and practical interactive multimedia. This study uses research and development (R&D) methods by using the ADDIE model, this model has five stages, analysis, design, development, implementation, and evaluation. the results of the material, media and language expert validation questionnaire on interactive multimedia with a very valid category score of 91,75%. Based on the teacher and student response questionnaire in the interactive multimedia trial school, it was very practical with a percentage of 95% of teacher responses and 92% of student responses, and the percentage of practicality so that they obtained high value. Thus, it can be concluded that interactive multimedia is valid and practical to use when studying


Keywords


Interactive Multimedia; Articulate Storyline 3; Problem-Based Learning; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Akhyar, M. K., & Firdaus, E. F. (2021). Pengembangan Mioba (Multimedia Interaktif Operasi Bentuk Aljabar) Berbasis Articulate Storyline 3. 8(2), 680–696.

Aulia, A., & Masniladevi. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 602–607.

Azlina, & Zainil, M. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Software Macromediaflash 8 pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan Biasa di Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3473–3486.

Fatia, I., & Ariani, Y. (2020). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 pada Pembelajaran Faktor dan Kelipatan Suatu Bilangan di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 503–511.

Handayani, R. H., & Muhammadi, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V SD. E-Journal Inovasi Pembelajaran SD, 8(5), 78–88.

Harahap, L. (2019). PERAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PENDIDIKAN. 375–381.

Harahap, N. J. (2019). Mahasiswa Dan Revolusi Industri 4.0. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 6(1), 70–78. https://doi.org/10.36987/ecobi.v6i1.38

Hasanah, M., Hazrullah, & Basrul. (2022). Perancangan Media Interaktif Menggunakan Software Articulate Storyline. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 6(2), 145–153.

Herman, I. R., & Ahmad, S. (2021). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 Pada Materi Penyajian Data Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2437–2445.

Inayati, U. (2022). Konsep dan Implementasi Kurikulum. International Conference on Islamic Education, 2(1), 293–304.

Jusuf, H., & Sobari, A. (2022). Pembelajaran Paradigma Baru Kurikulum Merdeka Pada Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(2), 185–194. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i2.1360

Munawaroh, I., Sulthoni, S., & Susilaningsih, S. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Untuk Kelas V Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(2), 190–199. https://doi.org/10.17977/um038v5i22022p190

Oktaviani, I., & Desyandri, D. (2023). E-Modul IPAS Berbasis Aplikasi Flip Pdf Corporate Untuk Mendukung Implementasi “Kurikulum Merdeka” di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 11(1), 13. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1.14400

Putri, J. E., & Zainil, M. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV SDN 09 Pasaman Kabupaten Pasaman Barat. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3115–3125.

Rahmatina, Kenedi, A. K., Eliyasni, R., & Fransyaigu, R. (2019). Jigsaw using animation media for elementary school. Journal of Physics: Conference Series, 1424(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1424/1/012027

Reinita, R., Waldi, A., Eliyasni, R., Farida, S., Suriani, A., Zikri, A., & Padang, U. N. (2022). Pelatihan Perancangan dan Penggunaan Multimedia Interaktif Articulate Storyline 3 Berbasis Pendekatan CTL untuk Memberdayaan Guru di Sekolah Dasar. 4(2015), 441–446.

Vawanda, E. J., & Zainil, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis QR Code untuk Kemampuan Berpikir Geometris Siswa Kelas IV SD. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(1), 124. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i1.10332

Waldi, A. (2018). Pembinaan karakter siswa melalui ekstrakurikuler game online e-sports di SMA 1 PSKD Jakarta. Journal of Moral and Civic Education, 2(2), 2580–412.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14702