Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas V SDN 06 Kota Mukomuko

Anis Sundaeni - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Arwin Arwin - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This study aims to improve student learning outcomes in integrated thematic learning using the Discovery Learning model in class V SDN 06 Mukomuko City. This type of Classroom Action research with qualitative and quantitative approaches. Consisting of two cycles with the stages of planning, implementing, observing, and reflecting. The research subjects were teachers and 15 fifth-grade students at SDN 06 Mukomuko City. The results showed that the RPP experienced an increase in cycle I with an average of 85% (B) in cycle II to 95% (SB). The assessment of the teacher aspect experienced an increase in cycle I with an average of 89.06% (B) and cycle II to 96.87% (SB). The assessment of student aspects experienced an increase in cycle I obtaining an average score of 87.5% (B) and cycle II to 93.75% (SB). Integrated thematic learning outcomes also increased the knowledge of cycle I obtaining an average score of 80.92 (B) and cycle II to 90.22 (SB). And the skills of the first cycle 80.09 (B), increased in the second cycle 92.22 (SB). So, the use of the Discovery Learning learning model can improve student learning outcomes in integrated thematic learning in class V SDN 06 Mukomuko City.


Keywords


Learning Outcomes; Integrated Thematic; Discovery Learning Model; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Arwin, A. (2018). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips Dengan Model Quantum Teaching Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 1. https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i2.102699

Dasmianti & Melva Z. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Tema 8 Menggunakan Model Discovery Learning Di Kelas IV SDN 02 Jambak Pasaman. 4(1), 1793–1803.

Fitria, Y., Eliyasni, R., Yukitama, R. 2018. Perubahan Belajar Sains Peserta didik Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Terintegrasi (Terpadu) Melalui Model Discovery Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar. E-ISSN:2579-3403, P-ISSN: 2622-5069 Volume 2, Nomor 2, Desember 2018.

Hariyanto, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar pada Tema 8 Menggunakan Model Discovery Learning. 7, 3987–3993.

Hosnan, S. M., Rusdinal, R., & Fitria, Y. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Dan Motivasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 239–249. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.318

Kunandar. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(3), 62. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10542

Luthfi, M. R. A., Huda, C., & Susanto, J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas V Tema 8 di SD Negeri 1 Selo Kabupaten Grobogan Jawa Tengah. Jurnal Paedagogy, 8(3), 422. https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3902

Marisya, A., & Sukma, E. (2020). Konsep Model Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli. Jurnal Pendidikan Tambusa, 4(3), 2191.

Mulyadi, Marzuki, & Usman, A. (2017). Implementasi pembelajaran tematik terpadu berbasis lingkungan untuk perolehan kemampuan berpikir tingkat tinggi di sd. Jurnal Inovasi, 02, 1–15.

Setianingrum, S., & Wardani, N. S. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tematik Melalui Discovery Learning Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 149–158. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/9519

Silvani, S., & Yunisrul. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(3), 2890–2897. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10482

Suriani, A., Chandra, C., Sukma, E., & Habibi, H. (2021). Pengaruh Penggunaan Podcast dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Berbicara pada Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 800–807. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.832

Susetya, B. (2017). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui Supervisi Akademik di SD N Gambiran Yogyakarta. JURNAL TAMAN CENDIKIA VOL. 01 NO. 02 DESEMBER 2017, 87(1,2), 149–200.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Edunomika, 02(01), 36–46.

Ulumudin, I. (2019). Implementasi Penilaian Aspek Keterampilan Pada Kurikulum 2013 Jenjang Pendidikan Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pakar, 397, 1–6. https://doi.org/10.25105/pakar.v0i0.4236

Watipah, Y. (2019). Nomor 1 Tahun 2019 Halaman 12-23. JOURNAL ON TEACHER EDUCATION Research & Learning in Faculty of Education JOURNAL ON TEACHER EDUCATION 1 NOMOR 1 TAHUN, 1, 12–23.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14684