Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Snowball Throwing di Kelas V Sekolah Dasar

Irma Mardalena - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Syafri Ahmad - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


This study intends to show how the Snowball Throwing cooperative model has improved integrated theme learning outcomes for class V SDN 05 Padang Pasir. Classroom action research (CAR) is this kind of study. Which is a form of research that combines both qualitative and quantitative techniques. 26 persons, including instructors and fifth graders, were the study's subject at SD Negeri 05 Padang Pasir Padang. (1) The lesson plan increased from an average proportion of the initial cycle of 86.11% with a very good predicate (B) to an average percentage of the second cycle of 91.66% very good (SB). (2) From cycle I which has an average of 86.11% with a good predicate (B), cycle II's very strong predicate (SB) of 94.44% for cycle II results in the assertion that the use of learning through aspects felt by the teacher is increasing. While the aspects seen in students increased from cycle I on average 87.50% good (B), to cycle II, namely 91.66% very good (SB). The Snowball Throwing cooperation model, it may be argued, can enhance fifth grade kids' learning processes at SDN 05 Padang Pasir in integrated thematic learning in Padang City.

Keywords


Cooperative Learning; Snowball Throwing; Integrated Thematic; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A. (2014). Pengembangan dan Model Pembelajaran Tematik Integratif. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Arwin, Y., & Zuardi. (2019). Learning Make A Match Using Prezi in Elementary School in Industry 4. 0. Atlantis Press Education and Humanities Research. (382), 426–429.

Dahuri, O. F., & Desyandri, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning Di Kelas IV SDN 20 Muara Jambu. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 5(1), 12–23. http://e-journal.unp.ac.id/index.php/jippsd98

Desyandri, D., & Maulani, P. (2019). Penerapan Model Project-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 3(2), 58–67. http://e-journal.unp.ac.id/index.php/jippsd58

Desyandri, D., Yeni, I., Mansurdin, M., & Dilfa, A. H. (2021). Digital Student Songbook as Supporting Thematic Teaching Material in Elementary School. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(2), 342–350. https://doi.org/10.23887/jisd.v5i2.36952

Firdaus, Hamimah, & Desyandri. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Menggunakan Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division ( STAD ) di Sekolah Dasar The Improvement of Student Social Sciences Learning Outcomes with Cooperative Learning Model Type Student. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 27–37. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd/article/view/5735/3013

Hamdayana, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Irfa, Y., & Astimar, N. (2020) Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Snowball Throwing di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai. 4(3), 2448-2452.

Kemendikbud. (2014). Metari Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas I. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan kebudayaan.

Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta Kata Pena.

Kunandar. (2016). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kusumawati, N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif dengan Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SDN Bondrang Kecamatan Sawo Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains. 2(1), 1–12.

Mulyasa, E. (2013). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mursid, K.B., Suryana, A., & Sugiyanto, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Tipe Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Siswa Di AlMursyid Citeurep-Bogor. Jurnal Eduinovasi. 1(1), 53–77.

Nadila & Sukma, E. (2020). Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV SDN 19 Koto Taratak Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Pendidikan Tambusai. 4(3),

Ningsih, Y. (2015). Kontribusi Pembelajaran Discovery dan Demostrasi Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Naskah Publikasi Ilmiah. 1-239.

Nurhaedah, A., & Amran, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata pelajaran IPS Kelas V. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 1(1), 11–22.

Oktavia, H., & Desyandri, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative LearningTipe NHT di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2802–2810.

Rachmawati, T., & Daryanto. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran Yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Rudi, S. (2013). Pengembangan Kurikulum Analisis Filosofis dan Implikasinya dalam Kurikulum 2013. doi: 10.1016/j.jfluchem.2005.12.023.

Rusman. (2011). Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: PT. Raja Grafindo Indonesia.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syaiful, S. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Wahyuni, H.T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas 1 SD. Jurnal Edcomtech. 1(2), 129–136.

Warahmah, M., & Waldi, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Snowball Throwing di Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar (e-JIPSD). 11(1), 40–50.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14675