Pengembangan Media Pembelajaran Smart Apps Creator pada Materi Perkalian dan Pembagian Bilangan Desimal di Sekolah Dasar

Dea Handayuni - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Melva Zainil - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Risda Amini - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


This research was conducted due to the lack of optimal use of instructional media in elementary mathematics. The purpose of the research is to make learning media and assess the usefulness and validity of the resulting media. Media Smart Apps Creator is used in grade IV elementary school mathematics for multiplication and division of decimal numbers. Development (R&D) with the ADDIE model is this type of research. The steps of the research process in the ADDIE model include analysis, design, development, implementation and evaluation. Learning media is validated by a team of experts assessing educational materials by completing surveys including responses from teachers and students. The results of the material, media and language expert validation questionnaire on learning media with a very valid category score of 93,21%. Based on the teacher’s questionnaire at the research school, namely 98,33% and student responses, namely 95,04%, got a high score. Thus the Smart Apps Creator learning media in mathematics is able to help students in learning.


Keywords


Learning Media; Smart Apps Creator; Independent Curriculum; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Amalia, C., Alamsyah, T. P., & Pamungkas, A. S. (2022). Pengembangan media Pembelajaran Matematika Berbasis Smart Apps Creator Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik di Sekolah Dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 265-275.

Aperta, M., & Amini, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Terpadu Bebasis Kvisoft Flipbook Maker Pro di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1025-1032

Amini, R., & Fitria, Y. (2019). The development of performance assessment based on integrated model on static electrical in elementry school. Journal of Physics: Conference Series, 1317(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012167

Aprillia, D., & Zainil, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bangun Ruang Berbasis GeoGebra untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V SD Development of Learning Media for Building Space Based on GeoGebra to Improve Learning Outcomes of Class V Students in Elementary Scho. 8.

Arnandi, F., Siregar, N., & Fitriawan, D. (2022). Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Smart Apps Creator pada Materi Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 345-356.

Azlina, & Zainil, M. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Software Macromediaflash 8 pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan Biasa di Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3473–3486.

Dewi S, Y., Amrina, A., Gazali, G., Mudinillah, A., Agustina, A., & Luksfinanto, Y. (2021). Utility of the Smart App Creator Application as an Arabic Learning Media. Izdihar : Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature, 4(3), 319–334. https://doi.org/10.22219/jiz.v4i3.17886

Fajri, K. N. (2019). Proses Pengembangan Kurikulum. Islamika, 1(2), 35–48. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.193

Faqih, M. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Dalam Pembelajaran Puisi. Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 27–34. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4556

Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, I. A. (2022). Analisis Evaluasi Program Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 686–692. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Hidayat, F. H. F., & Mulyawati, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Smart Apps Creator Untuk Mata Pelajaran Matematika Pada Materi Pecahan Kelas 4 Sd. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(01), 112-120.

Jono, A. A. (2016). Studi Implementasi Kurikulum Berbasis Kkni Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Di Lptk Se-Kota Bengkulu. Manhaj: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 5(1), 57–68.

Kurnia, T. D., Lati, C., Fauziah, H., & Trihanton, A. (2019). Model ADDIE Untuk Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Berbantuan 3D. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 516–525.

Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Berbantuan Smart Apps Creator Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3912

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pebriani, C., & Zainil, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powtoon Pada Materi Penyajian Data di Kelas V Sekolah Dasar. 5(1).

Syafril & Zen, Z. (2017). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Depok: Prenada Media Group.

Ummah, S. K. (2021). Media Pembelajaran Matematika (Vol. 1). UMM Press.

Vawanda, J., & Zainil, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis QR Code untuk Kemampuan Berpikir Geometris Siswa Kelas IV SD. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(7), 124–130. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd

Wahono, T. (2022). Penguatan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Agama Hindu Pada Sistem Pembelajaran Blok Implementasi Merdeka Belajar. WIDYA AKSARA Jurnal Agama Hindu, 27(8.5.2017), 2003–2005.

Waldi, A., Pendidikan, I. P., & Fakultas, K. (2018). Pembinaan karakter siswa melalui ekstrakurikuler game online e-sports di SMA 1 PSKD Jakarta. Download.Garuda.Kemdikbud.go.Id, 2(2), 2580–412.

Zainil, M., Helsa, Y., Ahmad, S., Ningsih, Y., Ningsih, H., & Yanti, W. T. (2019). The differences in geometry cognitive learning results using ICTAdobeFlash CS6 program. Journal of Physics: Conference Series, 1321(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022090

Zurweni and Haryanto, H. S. A. M. and Z. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif mobile learning berorientasi pada kemampuan belajar mandiri siswa untuk materi kesetimbangan Kimia: Universitas Jambi.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1.14623