Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Software Sparkol VideoScribe Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasarematik Terpadu di Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of the study is to determine the validity, practicality, and effectiveness of Sparkol VideoScribe software-based learning media in Theme 7 Thematic Learning at SDN 01 Koto Baru Simalanggang. This type of research is R&D (Research and Development) wearing the ADDIE model of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects of this study were 3 trial lecturers, 1 class III teacher and 30 class III students at SDN 01 Koto Baru Simalanggag. The results of the research show (1) audio-visual media based on Sparkol VideoScribe Software in integrated thematic learning in class III was stated to be very valid with the acquisition of media expert scores of 92.5%, material experts 88.2%, and language experts 98%, (2) teacher response The students' fan of the media trials achieved a very practical category with an average teacher response value of 92.5% and student responses of 95.83%, (3) the media was declared effective after the effectiveness test was carried out as seen from the N-Gain value, namely 0,74 with high category
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, A & Supriyono, W. (2011). Psokologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Ahmad, F & Westi, B. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbantuan Aplikasi Sparkol Videoscrine . Jurnal Gantang IV (2): 177-182
Andi,R dan Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom Vol.11 No.2: 57-60
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada
Azwar, S. (2014). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Daryanti, Desyandri, dan Y.F. (2019). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Peran Media Dalam Pembelajaran Seni Budaya.1(3):215-221
Fadhilaturahmi. Ananda, R., & Yolanda, S. (2021). Jurnal basicedu, 5(3), 1683-1688
Ita, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Menggunakan Aplikasi Sparkol VideoScribe Pada Tema 3 Kelas III. Jurnal Pendidikan
Ine, M. E. (2015). Penerapan Pendekatan Scientific Untuk Meninngkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Pasar. Seminar Nasional 9 Mei (p.268).NTT: Prosiding
Imamah, N dan Maaruf, A. (2018). Pengaruh Penerapan Media VideoScribe Untuk Meningkatkan Pemahaman Aqidah Akhlak di MTS Darul Ulum Purwodadi. Jurnal Pendidikan Agama Islam.Vol 4 No (1)
Kemendikbud . (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 tahun 2014 SD Kelas I. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Lindsay, F & Daniel,M. (2015). How to Nail Your Next Presentation. Bristol.UK: Sparkol Books
Purwanto, N. (2012). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Riduwan dan Sunarto. (2012). Pengantar Statistika. Bandung: Alfabeta
Rizqi, I. (2018). Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntasi Jurnal Pendidikan Akuntasi. Indonesia. Vol.XVI.No.1
Rosadi, M. E & Purnamo, I. I. (2018). Ancang Bangun Media Pembelajaran Seni dan Budaya Suku Banjar Berbasis Augmented Reality. Jurnal Teknologi Informasi Universitas Lambung Mangkurat (JTIULM), 3(2): 53-58 https://doi.org/10.20527/jtiulm.v3i2.28
Sunarni, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Berbasis Sparkol Pada Pokok Bahasan Perumusan Dasar Negara Pada Mate Pelajaran PKN. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 10 No.3
Sutarti, T dan Irawan,E. (2017). Kiat Sukses Melakukan Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Deepublish
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan .Bandung: Alfabeta
Syadida, Q & Erita, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Smart Apps Creator pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal of Pratice Learning and Education Development. 2(1): 25- 39
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14548