Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Software Sparkol VideoScribe Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasarematik Terpadu di Sekolah Dasar

Fadilatul Atika - Universitas Neger Padang, Kota Padang, Indonesia
Nelly Astimar - Universitas Neger Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


The purpose of the study is to determine the validity, practicality, and effectiveness of Sparkol VideoScribe software-based learning media in Theme 7 Thematic Learning at SDN 01 Koto Baru Simalanggang. This type of research is R&D (Research and Development) wearing the ADDIE model of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects of this study were 3 trial lecturers, 1 class III teacher and 30 class III students at SDN 01 Koto Baru Simalanggag. The results of the research show (1) audio-visual media based on Sparkol VideoScribe Software in integrated thematic learning in class III was stated to be very valid with the acquisition of media expert scores of 92.5%, material experts 88.2%, and language experts 98%, (2) teacher response The students' fan of the media trials achieved a very practical category with an average teacher response value of 92.5% and student responses of 95.83%, (3) the media was declared effective after the effectiveness test was carried out as seen from the N-Gain value, namely 0,74 with high category


Keywords


Learning Outcomes; Sparkol Video Scribe; Integrated Thematic; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A & Supriyono, W. (2011). Psokologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Ahmad, F & Westi, B. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbantuan Aplikasi Sparkol Videoscrine . Jurnal Gantang IV (2): 177-182

Andi,R dan Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom Vol.11 No.2: 57-60

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada

Azwar, S. (2014). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Daryanti, Desyandri, dan Y.F. (2019). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Peran Media Dalam Pembelajaran Seni Budaya.1(3):215-221

Fadhilaturahmi. Ananda, R., & Yolanda, S. (2021). Jurnal basicedu, 5(3), 1683-1688

Ita, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Menggunakan Aplikasi Sparkol VideoScribe Pada Tema 3 Kelas III. Jurnal Pendidikan

Ine, M. E. (2015). Penerapan Pendekatan Scientific Untuk Meninngkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Pasar. Seminar Nasional 9 Mei (p.268).NTT: Prosiding

Imamah, N dan Maaruf, A. (2018). Pengaruh Penerapan Media VideoScribe Untuk Meningkatkan Pemahaman Aqidah Akhlak di MTS Darul Ulum Purwodadi. Jurnal Pendidikan Agama Islam.Vol 4 No (1)

Kemendikbud . (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 tahun 2014 SD Kelas I. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

Lindsay, F & Daniel,M. (2015). How to Nail Your Next Presentation. Bristol.UK: Sparkol Books

Purwanto, N. (2012). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Riduwan dan Sunarto. (2012). Pengantar Statistika. Bandung: Alfabeta

Rizqi, I. (2018). Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntasi Jurnal Pendidikan Akuntasi. Indonesia. Vol.XVI.No.1

Rosadi, M. E & Purnamo, I. I. (2018). Ancang Bangun Media Pembelajaran Seni dan Budaya Suku Banjar Berbasis Augmented Reality. Jurnal Teknologi Informasi Universitas Lambung Mangkurat (JTIULM), 3(2): 53-58 https://doi.org/10.20527/jtiulm.v3i2.28

Sunarni, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Berbasis Sparkol Pada Pokok Bahasan Perumusan Dasar Negara Pada Mate Pelajaran PKN. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 10 No.3

Sutarti, T dan Irawan,E. (2017). Kiat Sukses Melakukan Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Deepublish

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan .Bandung: Alfabeta

Syadida, Q & Erita, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Smart Apps Creator pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal of Pratice Learning and Education Development. 2(1): 25- 39




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14548