Peningkatan Hasil Belajar Luas Bangun Datar Melalui Penerapan Model Project-Based Learning di Sekolah Dasar

Nailil Putri - Universitas Pakuan, Kota Bogor
Elly Sukmanasa - Universitas Pakuan, Kota Bogor
Riksa Imaniah - Universitas Pakuan, Kota Bogor

Abstract


This study was motivated by the fact that students were more active in learning mathematics, but the activity was not mandatory and the methods used by teachers dominated lecture methods, leading to boredom and it influenced students' learning outcomes. Therefore, The purpose of this study is to achieve positive learning activities and learning outcomes can be improved by applying the Project-Based Learning (PjBL) model. This study used a Classroom Action Research (CAR) method of 29 students in her fourth grade from SDN Policy II Bogor City. The results of this study show a change in behaviour from 68% to 13% increase in Cycle I, an 81% increase in Cycle II, a skill increase from 68.4% to 11.6% in Cycle I, and an 80% increase in Cycle II increase. Cycle I learning outcomes increased by 41% and Cycle II by 38%. Therefore, The results of this study can be used as a reference for other researchers using Project-Based Learning to create innovative and meaningful learning.


Keywords


Project-Based Learning; Learning Outcome; Mathematic; Two-Dimensional Figure; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Alfiah, R., & Amir, M. F. (2022). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SD Melalui Penerapan Game Edukasi Android. Jurnal Pendidikan Edutama, 9 No. 1. http://ejurnal.Ikippgribojonegoro.Ac.Id/Index.php/jpe

Apriany, W., Winarni, E., & Muktadir, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Di Kelas V Sd Negeri 5 Kota Bengkulu. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(1). Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.33369/

Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Dewi, M. R. (2022). Kelebihan Dan Kekurangan Project-Based Learning Untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka. Jurnal: Inovasi Kurikulum, 19(2), 213-226.

Dinda, N. U., & Sukma, E. (2021). Analisis Langkah-Langkah Model Project Based Learning (Pjbl) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli (Studi Literatur). Journal Of Basic Education Studies, 4 No. 2, 44-62.

Fahrezi, I., Taufiq, M., Akhwani, & Nafia'ah. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 408-416. http://dx.doi.Org/10.23887/jippg.v3i3

Febrianti, Y. E., & Suhaili, N. (2021). Analisis Perilaku Off-Task Siswa. PGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(1), 1-5. Doi: https://doi.org/10.29210/02650jpgi0005

Fitriani. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Di SMP Karya Indah Kecamatan Tapung. Jurnal Peka, 2, 137-142.

Kemdikbud. (T.T). Capaian Pembelajaran. Diakses Dari https://kurikulum.kemdikbud.go.id/kurikulum-merdeka/capaian-pembelajaran

Kurniawan, B., Wiharna, O., & Permana, T. (2017). Studi Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal Of Mechanical Engineering Education, 4 (2), 156-162.

Lestari, P., & Hudaya, A. (2018). Penerapan Model Quantum Teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII SMP PGRI 3 Jakarta. Research And Development Journal Of Education, 5 No. 1, 45-60.

Mahardika, L., Hermawan, R., & Riyadi, A. R. (2017). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 15-25.

Maisyarah, & Lena, M. S. (2022). Penerapan Model Project Based Learning (PjBL) pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar (e-JIPSD), 10(3), 1-13.

Maulana, M. A. (2019). Perilaku Off Task Dalam Pembelajaran. Jurnal Advice, 1(1), 27-35.

Nirmayanti, L. H., & Dewi, N. P. C. P. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Sesuai Pembelajaran Abad 21 Bermuatan Tri Kaya Parisudha. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(3), 378-385.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal: Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah Dan Tarbiyah, 3(1).

Solekhah, I., Slameto, & Radia, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas II Sd. Didaktika Dwija Indria, 6, 1-7.

Suciani, T., Lasmanawati, E., & Rahmawati, Y. (2018). Pemahaman Model Pembelajaran sebagai Kesiapan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Tata Boga. Jurnal: Media Pendidikan, Gizi Dan Kuliner, 7(1), 76-81.

Utami, W., Fauzi, & Ahadin. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Project Based Learning pada Materi Jaring-jaring Bangun Ruang di Kelas V SDN Lamsayuen Aceh Besar. Journal: Elementary Education Research, 8(1), 9-15.

Zukira, Harun, A. H., & Jamaludin. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar Alkhairaat Towera Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together (NHT) Pada Mata Pelajaran Pkn. Jurnal: Kreatif Tadulako, 3(4), 1-12.

Zulhana, & Usman, M. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas X MIA SMA Negeri 2 Sungguminasa. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1 No.1, 1-11




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14533