Penerapan Model Project-Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Satuan Waktu Siswa Kelas III Sekolah Dasar

Nurkamillah Ramadhanti - Universitas Pakuan, Kota Bogor
Elly Sukmanasa - Universitas Pakuan, Kota Bogor
Riksa Imaniah - Universitas Pakuan, Kota Bogor

Abstract


The purpose of this research is to improve learning outcomes of implementations of the Project Based Learning (PjBL) model. The research method used is collaborative classroom action research using Kemmis and M.c. Taggart model. Data collection techniques used were observation, test, and documentation. The research subjects were off class III-A with 20 students at SD Negeri Polisi 2 Bogor. The results of the research show that the success of applying the Project Based Learning (PjBL) model can improve student learning outcomes. This is evidenced by the learning completeness of classical in cycle I students reached 40% with an average value of 69.5. At the same time, the completeness of students learning outcomes classically in cycle II has increased to 90% in cycle II. The results of this study are expected to provide new knowledge about the influence of innovative and creative learning models, also can improve student learning outcomes.


Keywords


Project-Based Learning; Learning Outcomes; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Ekawati, N., Dantes, N., & Marhaeni, A. (2019). Pengaruh Model Project Based Learning Berbasis 4C Terhadap Kemandirian Belajar Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas IV SD Gugus III Kecamatan Kediri Kabupaten Tabanan. Pendasi: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1), 41–51.

Febrianti, Y. E., & Suhaili, N. (2021). Analisis perilaku off-task siswa. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(1), 1.

Fitri, H., Dasna, I. W., & Suharjo, S. (2018). Pengaruh Model Project Based Learning (PjBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Ditinjau dari Motivasi Berprestasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(2), 201.

Hartini, A. (2017). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MODEL PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SEKOLAH DASARSekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a), 6–16.

Irhamni. (2018). Prinsip-Prinsip Dan Pendekatan Dalam Penilaian Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan, 1(5), 111–119.

Kosilah, & Septian. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe assure dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(6), 1139–1148.

Mahardika, L., Hermawan, R., & Rakhmat Riyadi, A. (2019). PENERAPAN MODEL PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN KINESTETIK SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 15–25.

Martati, B. (2022). Penerapan Project Based Learning Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Proceeding Umsurabaya, 14–23.

Maulana, M. A. (2019). Perilaku Off Task Dalam Pembelajaran. Advice: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 30.

Melinda, V., & Zainil, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar ( Studi Literatur ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 1526–1539.

Nabillah, T., & Prasetyo Abadi, A. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomedika, 659–663.

Nida Winarti, Maula, L. H., Amalia, A. R., Pratiwi, N. L. A., & Nandang. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 552–563.

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72.

Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, 03, 171–187.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, November, 289–302.

Ridho, U. (2018). Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 19.

Sangganagara, H. (2021). Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia. Jurnal Administrastrasi Pendidikan, 27(2), 212–222.

Sifa Muhammad, A., & Ragil Widianto Atmojo, I. (2018). Peningkatan Keterampilan Fluency Melalui Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 43.

Surya, A. P., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN KREATIFITAS SISWA KELAS III SD NEGERI SIDOREJO LOR 01 SALATIGA. Jurnal Pesona Dasar, 6(1), 41–54.

Yuliana, M., Ahmad, J., & Hidayati, Y. M. (2022). Peningkatan Minat Belajar Bahasa Indonesia Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Educatif Journal of Education Research, 4(3), 154–160.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14529