Faktor Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Nuramalina Nuramalina - Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru, Indonesia
Febrina Dafit - Universitas Islam Riau, Kota Pekanbaru, Indonesia

Abstract


Reading comprehension is one type of reading that is very important in the learning process. Each lesson contains reading comprehension. In the ability possessed by a person, it must contain factors that influence this ability, as well as the ability to read comprehension. This study aims to describe the factors that influence the reading comprehension ability of students in class V C SD Negeri 17 Pekanbaru. This research method is descriptive qualitative research with data collection techniques; interview, observation and documentation. The validity of the data used; technique triangulation, source triangulation and time triangulation. The data collection instruments used were interview guide sheets, observation and documentation. Based on the research results, it can be concluded that the factors that influence reading comprehension skills consist of internal and external factors. Internal factors are body condition, intelligence, motivation, interest and emotional maturity. While external factors, namely the family environment and school environment.

Keywords


Reading, Reading Comprehension, Elementary School

Full Text:

PDF

References


Ambarita, R. S., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2336-2344.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Arifin, M., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Model Pembelajaran Blended Learning. Jurnal Basicedu, 5(4), 2339-2347

Dafit, F. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Multiliterasi Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1).

Dewi, F. C., & Yuniarsih, T. (2020). Pengaruh lingkungan sekolah dan peran guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 5(1), 1-13.

Dewi, S. M., Prawiyogi, A. G., Anwar, A. S., & Wahyuni, C. S. (2021). Efektivitas Strategi Direct Reading Thingking Activities terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 453-455.

Ekorini, P. Z. (2021). Analisis kemampuan menulis (writing) ditinjau dari tingkat intelegensi siswa. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 4(1), 203-212.

Hasibuan, S. (2019). Penggunaan Metode SAS Dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I SDN 106162 Medan Estate. SCHOOL EDUCATION JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 9(2), 184-190

Ilham, M., & Wijiati, I. A. (2020). Keterampilan Berbicara: Pengantar Keterampilan Berbahasa. Lembaga Academic & Research Institute.

Lena, I. M., Anggraini, I. A., Utami, W. D., & Rahma, S. B. (2020)Analisis minat dan bakat peserta didik terhadap pembelajaran. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 23-28.

Mawarni, E. E. (2018). Edukasi gizi” pentingnya sarapan sehat bagi anak sekolah”. Warta Pengabdian, 11(4), 97-107

Mardiana, D., Supriyanto, R. T., & Pristiwati, R. (2021). Tantangan Pembelajaran Abad-21: Mewujudkan Kompetensi Guru Kelas Dalam Mengaplikasikan Metode Pengajaran Bahasa: History Teacher's Perception Of The Existence Of The Balanga Museum Related To History Learning In Sma Negeri 4 Palangka Raya. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 1-18.

Muzzamil, F. (2021). Pengaruh lingkungan terhadap perkembangan sosial emosional anak. MURANGKALIH: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2).

Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar siswa. Magistra: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101-109.Pamungkas, C. A. (2017). Pengantar dan Implementasi Basis Data. Deepublish.

Pohan, A. A., Abidin, Y., & Sastromiharjo, A. (2020). Model Pembelajaran Radec Dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa. In Seminar Internasional Riksa Bahasa (250-258).

Purandina, I. P. Y., & Winaya, I. M. A. (2020). Pendidikan karakter di lingkungan keluarga selama pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi COVID-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 270-290.

Ramadhan, M. 2021. METODE PENELITIAN. Surabaya : Cipta Media Nusantara

Santosa, A. (2019). Pengaruh pola asuh orang tua dan sikap bahasa terhadap kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 6(2), 91-103.

Sarika, R. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V di SD Negeri 1 Sukagalih. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 49-56.

Suarca, K., Soetjiningsih, S., & Ardjana, I. E. (2016). Kecerdasan majemuk pada anak. Sari Pediatri, 7(2), 85-92.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta. Untari, M. F. A., & Saputra, A. A. (2016). Keefektifan media komik terhadap kemampuan membaca pemahaman pada siswa Kelas IV SD. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 29-39.

Susilo, S. V., & Garnisya, G. R. (2018). Penerapan model multiliterasi untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2).

Yadika, A. D. N., Berawi, K. N., & Nasution, S. H. (2019). Pengaruh Stunting Terhadap Perkembangan Kognitif dan Prestasi Belajar. Jurnal Majority, 8(2), 273-282.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14522