Pengembangan Bahan Ajar IPAS Menggunakan Model Problem-Based Learning Berbasis Aplikasi Canva di Kelas IV Sekolah Dasar

Avisya Fitri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Desyandri Desyandri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


This research aims to produce teaching materials that are valid and practical using Canva-based applications in their curriculum learning in elementary schools. The type of research used is development research (R & D) with the ADDIE model: analysis, planning, development, implementation, and evaluation. The usefulness of teaching materials is validated by validation and practicality testing of teaching materials. The subjects were grade IV students of SDN 09 Manggis Ganting and SDN Campago Guguk Bulek. The data analysis technique used a Likert scale and obtained the results of validation of teaching materials by experts and data tested the practicality of teaching materials through teacher and student response questionnaires. Data Collection Instruments consist of Validation sheets and questionnaires. Validity data was sourced from learning material experts 95%, media experts 94.64%, and linguists 93%. The average validation score is 94.21 (very valid). The practicality test was obtained through questionnaires given to teachers by 93.3% and students by 94.22%. The average practicality test result is 93.76% (very practical). Thus, the results of the study show that teaching materials that have been developed using Canva-based applications are very feasible and practical to use in elementary schools, this study recommends that teachers useĀ innovative teaching materials.


Keywords


Teaching Materials; Kurikulum Merdeka; Canva; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan ajar sebagai bagian dalam kajian problematika pembelajaran bahasa indonesia. Jurnal salaka: jurnal bahasa, sastra, dan budaya indonesia, 2(1).

Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Pihantini, P. (2022). Komparasi implementasi kurikulum 2013 dan kurikulum merdeka di sekolah dasar kabupaten garut. Jurnal basicedu, 6(4), 5877-5889.

Ayundasari, l. (2022). Implementasi pendekatan multidimensional dalam pembelajaran sejarah kurikulum merdeka. Sejarah dan budaya: jurnal sejarah, budaya, dan pengajarannya, 16(1), 225-234.

Ciptaningtyas, W., Mukmin, A., Bagus, & Putri, E. (2022). Pengembangan E-Book Interaktif Berbasis Canva Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Peserta Didik Kelas V SD (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Desyandri, Vernanda, dan Dori. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Di Kelas V Sekolah Dasar Menggunaka Identifikasi Masalah. Jurnal Prosiding Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah IV.

Effendi, E. H. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Untukmeningkatkan Kemampuan Memproduksi Teks Laporan Hasil Observasi Dankreativitas Siswakelas Viismpn I Karawang Timur Kabupaten Karawangtahun Pelajaran 2016/2017 (Doctoral Dissertation, Unpas).

Krismayanti, W., & Mansurdin, M. (2020). Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Model Problem Based Learning (PBL) Di Sekolah Dasar. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(7), 102-110

Laili, S. N. I. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Pengetahuan Metakognitif Siswa Pada Materi Hidrolisis Garam (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Lestari, I. (2018). Pengembangan bahan ajar matematika dengan memanfaatkan GeoGebra untuk meningkatkan pemahaman konsep. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 26-36.

Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis pengembangan bahan ajar. NUSANTARA, 2(2), 180-187.

Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi: jurnal pemikiran dan pendidikan islam, 5(2), 130-138.

Sari, I. R. K., & Mansurdin, M. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning (DL) di Kelas V SDN 114/III Dusun Baru Siulak Sungai Penuh Kerinci. e-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(4), 172-181.

Nurdyansyah, N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Peserta didik Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Novianti, A., Bentri, A., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 194-202.

Putri, E. S., Budiana, S., & Gani, R. A. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Canva Pada Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 6(1), 104-108.

Rahmasari, E. A., & Yogananti, A. F. (2021). Kajian usability aplikasi Canva (studi kasus pengguna mahapeserta didik desain). Andharupa: jurnal desain komunikasi visual & multimedia, 7(01), 165-178.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174-7187

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan Canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Abdimas siliwangi, 4(2), 335-343.

Rindayati, E., Putri, C. A. D., & Damariswara, R. (2022). Kesulitan calon pendidik dalam mengembangkan perangkat pembelajaran pada kurikulum merdeka. Ptk: jurnal tindakan kelas, 3(1), 18-27.

Sari, D. U. N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Berbantu Aplikasi Kahoot! Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik (Studi Quasi Eksperimen Mata Pelajaran Ekonomi Pada Konsep Pertumbuhan Dan Pembangunan Ekonomi Kelas Xi Ips Sman 1 Ciwaringin Tahun Ajaran 2022/2023) (Doctoral Dissertation, Universitas Siliwangi)

Wardana, M. A. W., Rizqina, A. A., Salsabilah, A. N., Handayani, D. A. P., Dewi, S. M., & Ulya, C. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva dengan Model Microblogging sebagai Pembelajaran Teks Prosedur Tingkat SMP. Lingua Franca, 1(1), 53-66.

Yusril, Y. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Inggris pada Teks Deskriptif melalui Model Problem Based Learning di kelas VII SMPN 5 Koto Balingka Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 736-744.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14507