Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Jigsaw Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV Sekolah Dasar

Yola Sagita - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia
Muhammadi Muhammadi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang, Indonesia

Abstract


The low learning outcomes of teacher-centred learning activities are the impetus for this study. The justification behind this review is to further develop understudy learning results by using the Jigsaw learning model in grade IV. This kind of research employs both qualitative and quantitative approaches. Cycle I had two meetings, whereas Cycle II only had one. The subsequent cycle is utilized to direct research. There are four stages for each cycle: arranging, executing, noticing, and reflecting. Twenty fourth-grade teachers and students served as the study's subjects. The findings revealed that the lesson plans for Cycle I averaged 85% and increased to 92.5 percent for Cycle II. The teacher's assessment of the primary cycle had an average value of 86%, with a 93% increase in the second cycle. While the second pattern's average value was 93 percent, the main pattern's average value was 88.5 percent. In cycle II, student learning outcomes rose from an average score of 74 to an average value of 83. The Jigsaw cooperative student learning model can be interpreted as enhancing learning outcomes.


Keywords


Learning Outcomes; Thematic Learning; Model Jigsaw; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Abdulah, A. (2021). Peningkatan hasil belajar pkn tentang peran indonesia di asia tenggara dengan Model Jigsaw peserta didik kelas vi sdn karangreja 04 kecamatan pebayuran. JPD: Jurnal Pedagogiana, 8(84), 35–43. https://doi.org/doi.org/10.47601/AJP.XXX

Aminah, H.S. (2017). Meningkatkan hasil belajar ipa melalui model kooperatif tipe jigsaw berbantu media gambar kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Progresif, 7 (2), 93-100.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Hamzah, B. U., dkk. (2012). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

Haris, A & Asep, J. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hayati, S. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Cooperative Learning. Magelang: Graha Cendekia.

Lena, M. S., Netriwati, N., Aini, N. R. (2019). Metode Penelitian. Purwokerto: CV. IRDH.

Majid, A. (2013). Strategi pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhammadi. (2017). Penggunaan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan proses pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar. Prosiding seminar nasional HDPGSDI wilayah IV tahun 2017, ISBN : 978-602-51434-0-3.

Mulyasa. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi dalam Era Revolusi Industri 4.0. Jakarta: Bumi Aksara.

Poerwati, L. I. & Amri, S. (2013). Panduan Memahami Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakarya

Rumini, R., & Wardani, N. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tema Berbagai Pekerjaan Melalui Model Discovery Learning Siswa Kelas 4 SDN Kutoharjo 01 Pati Kabupaten Pati Semester 1 Tahun Ajaran 2014-2015. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 19-40. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p19-40

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Depok : PT Rajagrafindo Persada Press

Rustiyarso & Wijaya, T. (2020). Panduan dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Banguntapan Yogyakarta: PT.Huta Parhapuran

Sabri, A. (2007). Strategi Belajar Mengajar. Ciputat: Quantum Teaching

Sani, R. A. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Depok: Rajawali Press.

Suryanita, N. P. & Kusmariyanti, N. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(2),134-144.

Syaiful, S. (2010). Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Sugiono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar. Bandung: PT Sinar Baru.

Supardi. (2015). Penelilaian Autentki Pembelajaran Afektif, Kognitif, Psikomotor: Konsep Dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Press.

Torihoran, N. M. & Cendana, W. (2020). Upaya Guru dalam Adaptasi Manajemen Kelas untuk Efektivitas Pembelajaran Daring. Jurnal Perseda, 3(3), 134–140.

Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual. Jakarta: Prenada Media Group.

Tri Anifa, R., Zainil, M., & Pusara, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Kelas IV SD Negeri 20 Indarung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3278-3283.

Winaya, Suarjana, & Mahadewi. (2015). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Kelas IV SD No. 4 Banyuasri. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i3.14504