Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Picture and Picture di Sekolah Dasar

Dodi Darmawan - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Nur Alwi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


This research is motivated by low student learning outcomes. The purpose of this study is to describe the increase in student learning outcomes in integrated thematic learning using the Picture and Picture Type Cooperative Learning Model in Elementary School. This type of research is classroom action research (CAR) which is carried out in two cycles, cycle I consist of 2 meetings, and Cycle II consists of 1 meeting. Each cycle includes planning, implementing, observing, and reflecting. The research subjects were teachers and class III students, totalling 27 people. Data collection techniques in the form of observation, tests, and non-tests. The results showed an increase in: a) lesson plans for the cycle I obtained an average of 82.95% and cycle II 95.45%; b) teacher implementation from the learning aspect, the process in cycle I obtained an average of 84.37% and cycle II 96.87%; c) the implementation of aspects of the first cycle students obtained an average of 85.93% and 96.87% of the second cycle; d) student learning outcomes in the first stage of the cycle obtained an average of 76.37 (C) and cycle II of 88.10 (B). Based on these results, it can be concluded that the Picture and Picture Type Cooperative Learning Model can improve students' integrated thematic learning outcomes in elementary schools.


Keywords


Picture and Picture; Learning Outcomes; Integrated Thematic Learning; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Cahyanda, B., & Yunisrul. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Example Non Example di Sekolah Dasar. E-Journal Inovasi Pembelajaran SD, 8(4), 1–9.

Daryanti, D., & Taufina, T. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran dalam Model Picture and Picture untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 4(2), 484–490

Gunawan, Kustiani, L., & Hariani, L. S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 12(1), 14–22.

Hayati, I., & Alwi, N. A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Lerning Di Kelas IV SD Negeri 07 Teladan Bukittinggi. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 1052–1062.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.

Ismawati. (2020). Peningkatan hasil belajar pada pembelajaran tematik terpadu pada muatan bahasa Indonesia dengan menggunakan model kooperatif tipe make a match Di kelas IV SDN 3/IX Senaung. Jurnal Literasiologi, 3(2), 14–27

Juanda, A. (2016). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) (A. Juanda (ed.)).

Juanda, A. (2019). Pembelajaran Kurikulum Tematik Terpadu. Perpustakaan Nasional: Katalog Dalam Terbitan (KDT).

Kemendikbud. (2018). Panduan Penilaian untuk Sekolah Dasar Edisi Revisi. Kemendikbud.

Kunandar. (2012). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. PT RajaGrafindo Persada.

Majid, A. (2014). Pembelajaran tematik terpadu. PT Remaja Rosdakarya.

Netriwati, & Lena, M. S. (2018). Media Pembelajaran Matematika. Bandar Lampung: Permata Net.

Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.

Suriani, A., Chandra, C., Sukma, E., & Habibi, H. (2021). Pengaruh Penggunaan Podcast dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Berbicara pada Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 800–807.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. jakarta: Kencana.

Tanjung, A. A., Sukma, E., & Alwi, N. A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Learning Tipe Teams Games Tournaments ( TGT ) Di Kelas IV SDN 0204 Pembangunan Kabupaten Padang Lawas. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 407–417.

Trianto. (2009). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Yuliastanti, D., & Zuhdi, U. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Untuk Meningkat Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. JPGSD, 02(02), 1–10.

Yunisrul, Y. (2017). Meningkatkan Keterampilan Teknik Kolase Dengan Bahan Limbah Di Sekolah Dasar Negeri 15 Lakuang Kota Bukittinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 44–56.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i2.14501