Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar

Jeliana Jeliana - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Muhammadi Muhammadi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


The problem in this research is motivated by the low learning outcomes of students. The purpose of this study was to describe the increase in student learning outcomes using the Discovery Learning model in integrated thematic learning in class V UPT SDN 08 Pasar Surantih, Pesisir Selatan District. This research is a classroom action research with a quantitative and qualitative approach with four stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The research subjects were teachers and students of class V UPT SDN 08 Pasar Surantih and carried out in two cycles. The results showed that the observation of lesson plans for cycle I averaged 86.11% (B) and increased in cycle II with a percentage of 94.44% (SB), in cycle I teacher activity an average of 82.81% (B) increased in cycle II with a percentage of 94.44% (SB), in the activity of students in cycle I an average of 82.81% (B) increased in cycle II with a percentage of 94.44% (SB) and student learning outcomes in cycle I averaged average 71.67 (C) increased in cycle II 86.05 (B). Thus, integrated thematic learning using the Discovery Learning model can improve learning outcomes in class V UPT SDN SDN 08 Pasar Surantih, Pesisir Selatan Regency.


Keywords


Learning Outcomes; Discovery Learning; Integrated Thematic; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Clarisa, A. & Indrawati, T. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Discovery Learning di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(67), 1577–1581.

Desyandri, D., & Maulani, P. (2019). Penerapan Model Project-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 3(2), 58–67. http://e-journal.unp.ac.id/index.php/jippsd58

Dwita, P. S., & Zuryanty, Z. (2023). Implementasi Model Discovery Learning dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(2), 146. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i2.10425

Ekawarna. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. REFERENSI (GP Press Group).

Elisasmita, E., & Desyandri, D. (2023). Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Menggunakan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 731–742.

Helsa, Y. & Hendri, S. (2020). Theories in Mathemetics. Kediri: Aksara Rentaka Siar (ARS).

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas V. Pusat Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidkan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.

Lestari, E.T. (2020). Model Pembelajaran Discovery Learning di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Maskuri. (2022). Model Discovery Learning di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Egaliter.

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung.PT Remaja Rosdakarya.

Putra, J. E., & Abidin, Z. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(3), 1. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10482

Putri, A. M. dan M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Model Problem Based Learning Di Kelas IV SDN 07 Lubuk Alung. Journal of Basic Education Studies, 4(1).

Reinita. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Problem Based Learning Di Sekolah Dasar. Journal of Moral and Civic Education, 4(2).

Ratumanan & Rosmiati, I. (2019). Perencanaan Pembelajaran. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Rusman. (2013). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sahela, T. dan Muhammadi. (2020). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Two Stay Two Stray Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 1437–1450.

Sholinah, K. & Abidin. Z. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 379. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10459

Siyoto, S & Sodik, M, A. 2015. Dasar Metodologi Penelitian. Sleman: Literasi Media Publishing.

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatf, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujarweni, V.W. (2020). Metodologi Penelitian-Bisnis & Ekonomi. Yogyakarta: PUSTAKABARUPRESS

Suwardi, S., Firmiana, M. E., & Rohayati, R. (2016). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga terhadap Hasil Pembelajaran Matematika pada Anak Usia Dini. Jurnal AL-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 2(4), 297–305. https://doi.org/10.36722/sh.v2i4.177

Syaiful, A. & Amini, R. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together di Kelas V SD N 02 Sariak Laweh Kabupaten Lima …. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3686–3697.

Tarigan, E. B., Simarmata, E. J., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2294–2304.

Tri, D., Fajar, P., dan Amini, R. (2020).Penerapan Pendekatan Scientific Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies. 3(2), 2656-6702

Uno, B.H., Lamatenggo, N., Koni, S.MA. (2014). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

Widiasworo, Erwin. (2017). Strategi dan Metode Mengajar Peserta didik di Luar Kelas (Outdoor Learning) Secara Aktif, Kreatif, Inspiratif, dan Komunikatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

________________. (2018). Mahir Penelitian Pendidikan Modern. Yogyakarta: Araska Publisher.

Wikanengsih, W., Nofiyanti, N., Ismayani, M., & Permana, I. (2015). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Mata Peserta didikan Bahasa Indonesia (Studi terhadap RPP yang Disusun Guru Bahasa Indonesia Tingkat SMP di Kota Cimahi). Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 106-119.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1.14458