Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Berbantuan Wordwall di Sekolah Dasar

Dewa Sari - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Hamimah Hamimah - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


The background of this study is the problem of student learning outcomes that are still lacking in integrated thematic learning in class V of elementary school. This study aims to describe the implementation of the cooperative learning model with the two stay two stray types assisted by word wall media in grades V SDN 10 Bandar Buat Padang City. This type of research is classroom action research using qualitative and quantitative approaches. The research was carried out in two cycles referring to procedures: planning, implementing, observing, and reflecting. The subjects of the study were teachers and fifth-grade students at SDN 10 Bandar Buat City of Padang, totalling 24 students. The results showed an increase in learning outcomes. Cycle I obtained: a) an increase in planning observation scores from 92.71% to 95.83%; b) Teacher activity increased from 83.75% to 95%; c) student activity increased from 83.75% to 95%; d) while learning outcomes also increased from 75.61 to 91.32. Thus, the application of the Two Stay Two Stray cooperative model assisted by Wordwall media can improve student learning processes and outcomes.


Keywords


Integrated thematic; Cooperative Model; Type Two Stay Two Stray; Wordwall; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Adetya, O., & Desyandri, D. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning ( PBL ) di Sekolah Dasar Improvement of Integrated Thematic Learning Outcomes Using The Problem Based Learning ( Pbl ) Model in Elementary School. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(12), 1–13.

Akbar. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. PT Remaja Rosdakarya.

Ekawarna. (2013). Penelitian Tindakan Kelas (M. A. Saiful Ibad (ed.); Cetakan Pertama. REFERENSI (GP Press Group).

Faisal. (2014). Sukses Mengawal Kurikulum 2013 di SD. Diandra Creative.

Farhaniah, S. (2021). Penerapan Media Berbasis Wordwall Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 127 Kota Jambi. Skripsi, 1–81.

Fathurrohman, M. (2017). Model-Model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran Yang Menyenangkan. AR-RUZZ MEDIA.

Huda, M. (2019). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran: Isu-Isu Metodis Dan Paradigmatid. Pustaka Pelajar.

Istarani. (2014). 58 Model Pembelajaran Inovatif. MEDIA PERSADA.

Monica, A., & Zuardi. (2020). Peningkatan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan Model TSTS di Kelas IV SD. E-Journal Inovasi Pembelajaran SD, 8(7), 68–75.

Ningsih, W., & Hamimah. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Di Kelas IV SDN 23 Guguak Randah Agam. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2913–2927.

Oktaviani, M., & Yanti, P. G. (2022). Mengembangkan Media Pembelajaran Permainan Anagram ( Wordwall ) untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Siswa. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi, 7(2), 275–284.

Putri, S. Y., & Farida, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Problem Baside Learning ( PBL ) pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV SD. 3(2).

Raco. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, jenis, karakteristik dan keunggulannya. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Sahela, T., & Muhammadi. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Two Stay Two Stray Di Kelas IV SD. Journal Of Basic Education Studies, 3(2), 189–197.

Wanelly, W., & Fitria, Y. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Integrated dan Keterampilan Berpikir Kritis terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Basicedu, 3(1), 180–186. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i1.107

Watipah, Y. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal On Teacher Education, 1(1), 12–23.

Widoyoko, E. P. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. PUSTAKA PELAJAR.

Widyastono, H. (2015). Pendayagunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dalam Pengembangan Pembelajaran Dan Manajemen Sekolah Rintisan Penerapan Kurikulum 2013. Jurnal Kwangsan, 3(2), 77. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v3i2.26

Winarni, E. W. (2018). Teori Dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R & D. Bumi Aksara.

Zuriati, E., Astimar, N., Guru, P., Dasar, S., Padang, U. N., & Belajar, H. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning Di Kelas IV SD ( Studi Literatur ). 4, 2071–2082.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1.14457