Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Complete Sentence Berbantuan Wordwall di Kelas V Sekolah Dasar

Aulia Putri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Arwin Arwin - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


This research is motivated by the low learning outcomes of students in integrated thematic learning. The research objective was to improve student learning outcomes using the Complete Sentence model assisted by Wordwall in class V SDN 06 Pasaman. This type of research is Classroom Action Research (PTK) with qualitative and quantitative approaches. This research was conducted in two cycles in which there were stages of planning, implementing, observing and reflecting. Data collection techniques were test and non-test techniques using test sheets and, non-test sheets.The objects of this study were the fifth-grade teacher and 29 students.The results of the research on the first cycle of theRPP aspect obtained 83.3%, increasing in the second cycle to94.4%. Aspects of/the first cycle/ teachers get 82.81% increased in the second cycle to 93.75%. Aspects of students in cycle I obtained 78.12%, which increased in cycle II to 93.75%. The attitude aspect of the cycle I obtained a good attitude and cycle II obtained a very good attitude.The knowledge aspectof the cycle I obtained 73.7 increased in cycle II to 87.63. The skill aspect of the cycle I obtained 72 increased in cycle II to 86.64. In conclusion, the Complete Sentence/model/can improve student learning outcomes in integrated thematic learning.


Keywords


Learning Outcomes, Integrated Thematic, Complete Sentence, Wordwall

Full Text:

PDF

References


Akmal, A. U. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPA melalui metode ekspositori pada peserta didik kelas 5 SD Negeri Pasar Baru Bayang Pesisir Selatan. Jurnal Mutiara Pendidikan, 5(1), 4.

Arikunto, Suharsimi, dan S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Arwin, A. (2018). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips Dengan Model Quantum Teaching Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 1. https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i2.102699.

Arwin, A. (2020). Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Cooperative Learning Tipe Talking Stik di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8, 113–121.

Astimar, N., & Indrawati, T. (2014). Penggunaan Model Pbl Dalam Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Sekolah Dasar X Tanah Datar. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 98.

Farhaniah, S. (2021). Penerapan Media Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran tematik di kelas V SDN 127 Kota Jambi. Skripsi.

Fitriani, E., . R., & Asri Untari, M. F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Complete Sentence Terhadap Hasil Belajar Siswa. Mimbar Ilmu, 24(1), 1. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17404.

Frisila, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Wordwall terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa SD Kanisius Yogyakarta Kelas IV Materi KPK dan FPB. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8.5.2017, 2003–2005.

Hikmah, N., Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Model Complete Sentence Muatan Bahasa Indonesia Di Sdn 027 Samarinda Ulu. Jurnal Basataka (JBT), 3(1), 39–50.

Hosnan. (2014). Pendekatan Scientifik dan Kontekstual dalam pembelajaran abad 21. Ghalia Indonesia.

Jihad, H. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Multi Pressindo.

Kemendikbud. (2016). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kunandar. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Rajawali Press.

Majid, A. (2014a). Pembelajaran Tematik Terpadu. PT. Remaja Rosdakarya.

Majid, A. (2014b). Strategi Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya.

Mirnawati, N. M. (2021). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Complete Sentence Dengan Metode Daring Siswa Kelas IV SD.Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 316–328.

Mulyasa, E. (2014). Pengemangan Implementasi Kurikulum 2013. PT. Remaja Rosdakarya.

Nababan, B. B. R. (2007). Perbandingan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran Concept Sentance dan Complete Sentence di SMA Pasundan 2 Bandung. 7, 1–11.

Nisa, S, F dan Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854–2860.

Reinita. (2020). Pelatihan Media Berbasis Adobe Flash Cs6 Dengan Pendekatan Value Clarificationtechnique. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2, 1.

Senen, N., & Djaguna, F. (2022). Agama Islam Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Complete Sentence Pada Siswa Kelas Iii Sd Muhammadiyah I Gotalamo.Jurnal Pasifik Pendidikan,01(cycleII),1–8.

Shohimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.

Suharsimi. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenada Media.

Suwandi, B. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Rineka Cipta.

Widyanti, T. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Complete Sentence terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi pada Siswa Kelas IV SDN Terawanag I Kecamatan Wates kabupaten Kediri tahun ajaran 2014/2015. Artikel Skripsi.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1.14451