Peningkatan Hasil Belajar PPKn Menggunakan Model Problem Based Learning dalam Nuansa Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar

Aisyah Anggraeni - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Muhammadi Muhammadi - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


This study aims to describe how to improve learning outcomes using the Problem Based Learning (PBL) model in learning Pancasila and Civics Education in class IV UPT SDN 50 Kuranji Padang City in the nuances of the Merdeka Curriculum. This type of research is classroom action research using qualitative and quantitative approaches. The subjects of this research were 27 students of class IV UPT SDN 50 Kuranji Padang City in the January-June semester of the 2022/2023 school year. The results showed: First, in the first cycle teaching module making obtained an average percentage of 85.4% (B), increased in cycle II to 95.8% (SB). Second, the results of the implementation of learning aspects of the teacher in cycle I obtained an average of 82.14% (B), increasing in cycle II to 96.42% (SB). Third, the results of the implementation of learning aspects of students in cycle I obtained an average of 82.14% (B), increasing in cycle II to 96.42% (SB). Fourth, the learning outcomes of students in cycle I obtained an average of 76.82 (C), increasing in cycle II to 89.33 (B). It can be concluded that the Problem Based Learning model can improve student learning outcomes in learning Pancasila and Citizenship Education in class IV UPT SDN 50 Kuranji Padang City. 

Keywords


Learning Outcomes; Problem-Based Learning; Curriculum; Elementary School

Full Text:

PDF

References


Aprilia, W. (2020). Organisasi dan Desain Pengembangan Kurikulum. Islamika, 2(2), 208-226.

Baderan, J. K. (2018). Pengembangan Soal High Order Thinking (HOT) melalui Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas VI SD. Pedagogika, 9(2), 152-178.

Farid, I., Yulianti, R., & Nulhakim, L. (2022). Implementasi Kurikulum dalam Pembelajaran Khususnya pada Muatan 5 Bidang Studi Utama di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 12753-12759.

Handayani, R. H., & Muhammadi, M. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Melatih Higher Order Thinking Skill Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1494-1499.

Handayani, R. H., & Muhammadi, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V SD. e-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(5), 79-88.

Junaid, I. (2016). Analisis Data Kualitatif dalam Penelitian Pariwisata. Jurnal Kepariwisataan, 10(1), 59-74.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas I. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kunandar. (2012). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif: Jurnal Ilmu Pengertahuan, 4(4), 5912-5918.

Mulyasa. (2014). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nugroho, D. A. (2017). Penguatan Ecological Citizenship melalui Penerapan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Berbasis Masyarakat. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III p-ISSN, 2598, 5973.

Oktariza, N., & Muhammadi, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 216-227.

Sani, R. A. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Septiana, T. S., & Kurniawan, M. R. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 pada Mata Pelajaran PKn di SD Muhammadiyah Kauman Tahun 2016/2017. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(1), 94-105.

Suharsimi, A., Suhardjono, & Supardi. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukaptiyah, S. (2015). Peningkatan Hasil Belajar PKn melalui Model Problem Based Learning pada Peserta Didik Kelas VI SD Negeri 1 Mongkrong, Wonosegoro. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 114-121.

Supardi. (2015). Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif, Psikomotor: Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Uno, Hamzah B., Lamatenggo, N., & Koni, S.M.A. (2012). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

Wardani, IGAK, dkk. (2007). Materi Pokok Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.

Zuhdi, F., Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2021). Pengaruh Metode Group Investigation terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Muatan Materi PPKn di Kelas V SDN 2 Kalijaga. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 2(1), 44-54.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1.14448