Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Problem-Based Learning Berbantuan Canva di Sekolah Dasar

Kurnia Saputri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang
Desyandri Desyandri - Universitas Negeri Padang, Kota Padang

Abstract


This research is motivated by the low learning outcomes of students in integrated thematic learning. The purpose of this study is to describe the increase in student learning outcomes in integrated thematic learning using the Canva-assisted Problem-Based Learning Model in class III elementary school. Data collection techniques used to obtain valid data in this study were: Analysis Documents, Observations, Tests and Non-Tests. The data collection instruments used in conducting this classroom action research were in the form of Lesson Plan Assessment Sheets, Observation sheets of teacher activities, and student activities. And the Evaluation Question sheet and the Skills Assessment Rubik. The results of the study showed an increase, in the lesson plans for the cycle I obtained an average of 82% and cycle II to 94%. Aspects of the cycle I teachers get an average of 83% and cycle II to 93%. The aspect of students in cycle I obtained an average of 83% and in cycle II it became 93%. Student learning outcomes in cycle I obtained an average of 77% and in cycle II it increased to 93%. Thus it can be concluded that the Canva-assisted Problem-Based Learning model can improve student learning outcomes in integrated thematic learning.


Keywords


Learning Outcomes; Integrated Thematic Teaching; Problem Based Learning Model; Canva; Elementary School Media

Full Text:

PDF

References


Agustini, S. (2021). Penerapan Media Pembelajaran QR Code Berbantuan Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Nalar Pendidikan, 9(1), 1. https://doi.org/10.26858/jnp.v9i1.20228

Anggriani, W., & Indihadi, D. (2018). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dalam Pembelajaran Menulis Narasi di SD. PEDADIDAKTKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 5(1), 11–22. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index

Astri, A., Harjono, A., Jaelani, A. K., & Karma, I. N. (2021). Analisis Kesulitan Guru Dalam Penerapan Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 1(3), 175–182. Retrieved from https://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/view/113

Aulia, R. Y., & Zainil, M. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning ( PBL ) Di Kelas V SDN 05 Air Tawar Barat. Journal of Basic Education Studies, 5(2).

Deswita, E., & Amini, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunanakan Canva Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 950–961.

Djollong, A. F. (2014). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif (Technique of Quantitative Research). Istiqra’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(1), 86–100. Retrieved from https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/224

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Faridah Hayati, T. U. (2020). Analisis Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Bangun Datar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2022, 8–15.

Fathurrohman Muhammad. (2020). Model-Model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hamzah. (2017). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.

Haryati, I., Santoso, I., Sudarmaji, Rikfanto, A., Mulyati, R. E. S., & Megawati, S. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru-Guru Bahasa Jerman Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Prima : Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(3), 65–74. https://doi.org/10.55047/prima.v1i3.214

Iasha, V. (2018). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Pendekatan Scientific di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 17. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.428

Kamilati, N. (2018). Analisis Komponen Penilaian Pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Sebagai Acuan Pengembangan Kurikulum Diklat Teknis Substantif Guru. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(1), 1–17. https://doi.org/10.32729/edukasi.v16i1.440

Kemendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian Pendidikan.

Khairi, A., & Miaz, Y. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Tematik Terpadu Dengan Menggunakan Model PBL di Kelas IV SD. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah, 5(67), 1577–1581. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd/article/view/10421

Kurniawan, A., Yenni, Azis, Fayola, A. D., Kalong, J., Nanang, … Juniati, S. (2023). Penelitian Tindakan Kelas. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Rosdakarya.

Oktaferi, R., & Desyandri. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) pada Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2637–2646.

Ridha, M., Firman, F., & Desyandri, D. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Video pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 154–162. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/925

Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611

Stefani, S., Elva, N., & Sumiati, C. (2021). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis TPACK di Kelas V SDN 07 Pandam Gadang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3255–3260. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i2.1379

Upayanto. (2017). Pelaksanaan Proses Pembelajaran Kurikulum 2013 SD Negeri 4 Krandegan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6, 40–52.

Yolanda, Y. (2018). Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learniing (PBL) di Sekolah Dasar. PAKAR Pendidikan, 16(2), 29–39. https://doi.org/10.24036/pakar.v16i2.43




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1.14445