Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) di Sekolah Dasar

Yolanda Septrima - Universitas Negeri Padang
Mai Lena - Universitas Negeri Padang

Abstract


In elementary schools, at this time, the need for a learning model in integrated thematic learning that is suitable for students, especially during group discussions. This research starts from students who have not succeeded in exceeding the KKM, students are not seen actively learning, learning activities are also not visible because learning is still teacher-centered , and have not been seen working with his group of friends. And students do not understand the material that the teacher has. The Numbered Heads Together (NHT) cooperative model is an alternative way to solve this problem. The cooperative model is a method used in grouping students to complete tasks with one common goal. Describing the NHT-type cooperative model when integrated thematic learning in primary schools is the aim of this study. While the method in this research is library research. Library research is carried out by connecting the problems found then processing the data and analyzing the data obtained from books or journals. After getting the data needed to check the data. The results of the research that have been analyzed by 25 journals show that on average they are more likely to use the NHT-type cooperative model according to Trianto (2011). As well as integrated thematic learning in elementary schools can improve learning outcomes, motivation, activities, skills, cooperation, understanding of students.


Keywords


Cooperatif type Numbered Heads Together (NHT); Integrated Thematic Learning

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2018). Hubungn Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Peserta Didik Kelas V SD Negeri Gugus Iv Kecamatan Banuhampu Kabupaten Agam. 2, 21–29.

Alfiansyah, I. (2018). Penerapn Model Pembelajarn Kooperatif Tipe Nht Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. 2(1).

Amini, R., & Lena, M. S. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Terintegrasi Dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa Sekolah Dasar. Unnes Science Education Journal, 8(1), 64–68.

Anshory, I. (2018). Pembelajaran Tematik Integratif Pada Kurikulum 2013 Di Kelas Rendah Sd Muhammadiyah 07 Wajak. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 4(1), 35.

Antoro, S. D. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Dengan Media Lks Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Manukan Kulon Surabaya. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Arni, Y. (2015). Peningkatan Pembelajaran Tematik Dengan Model Peningkatan Pembelajaran Tematik Dengan Model Kooperatif Tipe Number Head Together (NHT) Di Kelas III SD Negeri 34 Cupak Kecamatan Gunung Talang Kabupaten Solok. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 15(2), 68–75.

Atiyah, U., Untari, M. F. A., & Tsalatsa, A. N. (2019). Keefektfan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) Dengan Media Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa. International Journl of Elementry Education, 3(1), 46–52.

Azmia, R. R. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Tema Peristiwa Siswa Kelas II Sekolah Dasar. JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) PGSD, 2(4), 1–10.

Belina, L. (2016). Peningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips Dengan Menggunakan Model Numbered Head Together (NHT) Di Kelas IV SD Negeri 17 Sungai Limau. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), 1–19. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Candrasari, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (Nht) Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Ipa. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 2(2), 101–112. https://doi.org/10.23887/jpdi.v2i2.2697

Desmadani, L. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together ( NHT ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik. Jpgsd, 02(02), 1–11.

Desyandri, D., & Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah 4, February, 163–174.

Febri, Y. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together ( NHT ) Di Kelas IV Sdn 32 Air Amo Kabupaten Sijunjung.

Firdaus, M. (2016). Penerapn Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Ditinjau Dari Aktivtas Belajar Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 6(2), 93–99.

Firmansyah, Y. dkk. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht (Numbered Heads Together) Berbantuan Media Simulasi Phet Terhadap Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Sma Di Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember, 6(1), 97–102.

Fitriani, I. (2014). Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 85(1), 2071–2079.

Gularso, D. (2017). Analisis Kesulitan Dalam Perencanaan Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 62.

Inten, D. K. (2011). Penerapn Pembelajarn nhr Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa Kelas III Sekolah Dasar. 1(1), 47–59.

Khoirunimah, S. N. (2019). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Tematik Melalui Penerapan Model pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Siswa Kelas 4 SD. 2(1), 64–73.

Lena, M. S., Hilmi, N., Zekri, N. E., Netriwati, & Amini, R. (2019). Hasil belajar siswa menggunakan model problem based learning dan discovery learning dalam pembelajaran tematik terintegrasi. Jurnal Internasional Inovasi, Kreativitas dan Perubahan. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(5), 448–457.

Lena, Mai Sri., Netriwati., Nur Rohmatul Aini. (2019). Metode Penelitian. Purwokerto : CV. IRDH.

Mahmuda, M. Z. (2019). Penerapan Model NHT Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja Sama Sekolah Dasar. 4(3), 229–243.

Melfianora. (2017). Penulisan Karya Tulis Ilmiah Dengan Studi Literatur. Studi Litelatur, 1–3.

Muga, W. (2019). Aktivitas Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Sd Dalam Pembelajaran Tematik Dengan Menggunakan Pembelajaran Numbered. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 6, 186–195. https://doi.org/e-ISSN 2620-6641

Mulansari. (2019). Penerapan Model Tipe NHT Untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja Sama Siswa Sekolah Dasar. Iii, 244–255.

Nasution, U. H. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas IV SD. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Nurfarida, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. JPIn: Jurnal Pendidik Indonesia, 1(1), 21–28. https://doi.org/10.47165/jpin.v1i1.3

Prastiwi, Y. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 1(3), 184. https://doi.org/10.23887/jear.v1i3.12683

Pratiwi, V. A. (2019). Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together Di Sekolah Dasar. 373426.

Putra, R. P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Tema Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ii Sdn Sajen 02 Pacet – Mojokerto. 2, 1–10.

Rahmawati, D. (2019). Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Model Cooperative Learning Tipe Numbered Head Together Di Sekolah Dasar. 43422365, 1–2.

Ratih, M. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning pada Kelas IV SD. Elementary, 7(C), 21–36.

Royani, A. (2017). Penerapan Teknik Pembelajaran Kooperatif NHT dalam Meningkatkan Pemahaman tentang Bumi Bagian dari Alam Semesta. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(3), 294. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i3.67

Saidah, N. L. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Tema 7 Subtema 2 Kelas 2 Di Sdm 8 Kh.Mas Mansur Malang. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–16.

Sukerti, N. dkk. (2014). Pendekatan Saintifik Terhadap Minat Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri 2. Program Studi Pendidikan Dasar, Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Sunarsih, M. C. S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 3(1).

Syafiatun, Y., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2018). Efektivitas Model NHT & PPBL Terhadap Motivasi Belajar Tematik Siswa Kelas 4 SD. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 68–76.

Tara, M. D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) Dalam Aktivitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Pada Kelas V SDN Bakalan Krajan 1 Malang. 3(November), 502–510.

Taufik, T. (2015). Studi Penerapan Pendekatan Tematik Terpadu Dalam Rangka Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar Kabupaten Lima Puluh Kota. 1(1), 1–12.

Tyaswati. (2019). Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa Pada Tema Pengalamanku Menggunakan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT). 5(4), 33–46. https://doi.org/10.5281/zenodo.3551741

Yuliany, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dan Pengaruhnya pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. 7(8), 1–9.

Zulkarnadi. (2016). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Pendekatan Scientific Di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 1, 1–22.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v9i1.10472