Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning Kelas IV SD

Rahmi Kurnia - Universitas Negeri Padang
Muhammadi Muhammadi - Univeristas Negeri Padang

Abstract


This Research aims to describe the improvement of integrated thematic learning outcomes by using Discovery Learning model in class IV SD Negeri 04 District paninggahan solok. Unitages Research Research class with qualitative and quantitative approaches. The study carried out two cycles. Research Data in the form of observation and test results. The body In this study is teacher and grade IV students. Research results of RPP cycle I 76, 56% (C), Cycle II 93, 75% (SB). The implementation of learning aspects of my teacher's cycle is 81, 26% (B), Cycle II 90, 6% (SB). Aspects of student Cycles I 81, 26% (B), Cycle II 90, 6% (SB). Student Learning Results Cycle I 66, 53, Cycle II to 87. It can be concluded in research that the Discovery Learning model can improve the results of integrated thematic Learning.


Keywords


Hasil Pembelajaran, Tematik Terpadu, Model Discovery Learning

Full Text:

PDF

References


Atikah, Yulita, dkk. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu. Jurnal Pedagogi, 8 (5), 1-10.

Desyandri, Muhammadi, Mansurdin, Rijal Fahmi. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Menggunakan Discovery Learning Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal konseling dan pendidikan. Vol. 7 No.1 2019

Faisal.2014. Sukses Mengawal Kurikulum 2013 di SD. Yogyakarta: Diandra Creative.

Jihad, Asep. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo.

Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014 SD Kelas V. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nelly, Risna, Taufina Taufik, dan Irdamurni. 2019. The Use of Discovery Method to Improve Students’ Learning Activities and Outcome in Learning Mathematics at Grade V in Public Elementary School 08 Nan Limo Mudik, Palupuh District, Agam Regency. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 3 (3), 144-150.

Nurdin, Syafruddin dan Adriantoni. 2016. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Rachmawati, Tutik dan Daryanto. 2015. TeoriBelajardan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media

Ratih, Maistika dan Taufina. 2019. Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan Dalam Pembelajaran Tematik Dengan Model VARK (Visual, Audiotory, Read/Write And Kinesthetic) Di Kelas I Sekolah Dasar. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar,7 (2), 82-90.

Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. 2016. Medote Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanti, Ani Sri, dkk. 2018. Perbaikan Proses dan Hasil Belajar Muatan Ipa Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning (DL) Pada Siswa Kelas IV SD. JMP Online, 2 (7), 670-682.

Taufina. 2015. Studi Penerapan Pendekatan Tematik Terpadu Dalam Rangka Implementsi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar Kabupaten Lima Puluh Kota. In Prosiding Seminar Nasional Jurusan PGSD FIP UNP, 1(1).

Trianto. 2015. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Uno, B Hamzah, dkk. 2012. Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10459