ANALISIS PEMANFAATAN MACROMEDIA FLASH 8 SEBAGAI UPAYA PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU DI SEKOLAH DASAR

Titik Setyaningsih - Universitas Negeri Padang
Farida S - Universitas Negeri Padang

Abstract


The 2013 curriculum which applies to elementary school education, is a curriculum that emphasizes integrated thematic learning from class I level to class VI. It is integrated thematic learning then combined with a saintifical approach. Merging integrated thematic learning with a saintifical approach should provide students with a meaningful learning experience through the full delivery of learning materials without feeling a barrier between matter one to the other through scientific learning activities. But in reality, the process of corresponding learning is still hinted at by the inadequate use of the learning media for unified thematic learning. Thus, there is a learning medium that can convey a unified, comprehensive, unified thematic learning material that is needed. To that end, this research aims to review the Macromedia Flash 8 development of integrated thematic study-based Macromedia Flash 8 at elementary school. The method of this research used is the literature study obtained through searches of relevant journal articles, books, and other scientific sources. Analysed studies have proved that the unified thematic media based Macromedia Flash 8 is characterized by quality, fun, effective, and practical learning media

Keywords


Macromedia Flash 8, Media Pembelajaran, Tematik Terpadu.

Full Text:

PDF

References


Assingkily, M. S., & Barus, U. S. B. (2019). PEMBELAJARAN TEMATIK BAGI ANAK USIA DASAR (METODOLOGI (METODOLOGI DALAM ISLAM). NIZHAMIYAH, IX No. 2, 14–29.

Azrianti, V. P., & Sukma, E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Menggunakan Aplikasi Macromedia Flash untuk Menanamkan Karakter Positif. 8.

Bernard, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Dengan Menggunakan Multimedia Macromedia Falsh Terhadap Kemampuan Penalaran Matematik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi, 1, 425–429.

Effendi, H., & Hendriyani, Y. (2018). Pengembangan Model Blended Learning Interaktif dengan Prosedur Borg and Gall. 62–70. https://doi.org/10.31227/osf.io/zfajx

Febliza Asyti & Afdal Zul. 2015. Media Pembelajaran dan Teknologi Informasi Komunikasi. Pekanbaru: Adefa Grafika.

Hamid, A.M., dkk. 2020. Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Ilmi, A. (2013). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU KURIKULUM 2013 BERBASIS MACROMEDIA FLASH 8 DI MADRASAH IBTIDAIYAH RAHMATULLAH KOTA JAMBI. 3, 1–11.

Jalinus, Nizwardi & Ambiyar. 2016. Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Kadir, Abd & Hanun Asrohah. 2014. Pembelajaran Tematik. Jakarta: Rajawali Pers.

Kurniawan, Deni. 2014. Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, Praktik, dan Penilaian). Bandung: Alfabeta.

Lestari, I. D. (2018). Peranan Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Information And Communication Technology (ICT) Di SDN RRI Cisalak. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(2), 137–142. https://doi.org/10.30998/sap.v3i2.3033

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Marpaung, I. Y. O., & Siagian, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Macromedia Flash Proffesional 8 Kelas V Sd Swasta Namira. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 3(1), 28–40. https://doi.org/10.24114/jtikp.v3i1.5003

Maryono, M. (2017). Peran Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 72–89. https://doi.org/10.22437/gentala.v2i1.6819

Meilinda, I., Hamdu, G., & Apriliya, S. (2017). PEDADIDAKTIKA : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Media Mock-Up pada Pembelajaran Tematik berbasis Outdoor Learning di Sekolah Dasar. 4(2), 139–148.

Mukminin, B. A., & Primastya, N. (2020). Flash Berbasis K-13 Sebagai Inovasi Pembelajaran Macromedia Flash Based on K-13 As a Thematic. 5, 211–226.

Novika Auliyana, S., Akbar, S., & Yuniastuti. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1572–1582.

Oktaviani, F. N., Shodiqin, A., & Listyariani, I. (2019). KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK BERBANTU MACROMEDIA FLASH TERHADAP HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN TEMATIK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. 4.

Poewarti, Loeloek Endah & Amri, Sofan. 2013. Panduan Memahami Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Prananto, I. W. (2018). Media Pembelajaran Tematik Berbasis Macromedia Flash 8 yang Berkualitas. Prosiding Seminar Nasional: “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Menghadapi Tantangan Global” Kudus, 11 April 2018, 0291, 203–207.

Purwanto, N. 2013. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rahmi, M. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 Pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal Of Elementary Education, 3(2), 178–185. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i2.18524

Rhosalia, L. A. (2017). Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Versi 2016. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 1(1), 59. https://doi.org/10.30587/jtiee.v1i1.112

Rumahlatu, D., Huliselan, E. K., & Takaria, J. (2016). An analysis of the readiness and implementation of 2013 curriculum in the west part of Seram District, Maluku Province, Indonesia. International Journal of Environmental and Science Education, 11(12), 5662–5675.

Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu: Teori, Praktik, dan Penilaian. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 166–178. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.7173

Setyawan, A. (2017). Simki-Economic Vol. 01 No. 03 Tahun 2017 ISSN : BBBB-BBBB. Simki-Economic, 01(03), 1–14.

Setyawan, A. E., Warkintin, & Januariko, Y. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis macromedia flash pada pembelajaran tematik kelas iv tema 6 sub tema 1 aku dan cita-citaku. 1, 1–13.

Simanjuntak, E. B., & Ananda, N. F. (2018). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Interaktif “Tematik” Berbasis Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar Tema 4 Berbagai Pekerjaan Kelas IV SDN 028229 Binjai Barat TP 2017/2018. Jurnal Guru Kita (JKG), 2 (3), 14–20. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Suganda, A., Simanjuntak, V. G., & Purnomo, E. (2016). Pengaruh Audio Visual Terhadap Pembelajaran Tendangan Mawashi Geri Beladiri Karate Di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 183–190. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i2.4259

Syabrina, M. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEMATIK FLASH IBTIDAIYAH. 7(1), 25–36.

Umar. (2014). Media Pendidikan: Peran Dan Fungsinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 131–144. https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.109

Wirasasmita, R. H., & Putra, Y. K. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO TUTORIAL INTERAKTIF MENGGUNAKAN APLIKASI CAMTASIA STUDIO DAN MACROMEDIA FLASH. 1(May), 2–3.

Worowirastri E., D., Wahyu P.U, I., & Ika K., D. (2018). Analisis Penggunaan Media Pembelajarantematik Di Sd Muhammadiyah 9 Kota Malang. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 4(1), 17. https://doi.org/10.22219/jinop.v4i1.4906

Yaumi, Muhammad. 2018. Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Yuliardi, R., & Lutfi, A. F. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 7(2). https://doi.org/10.24235/eduma.v7i2.3668




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i1.10447