Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Pemahaman Konsep Perkalian dan Pembagian Pecahan Kelas V SD

Aminatu Rahma - Universitas Neheri Padang
Masniladevi Masniladevi - Universitas Negeri Padang

Abstract


One of the learning models that can be applied in mathematics learning is the Discovery Learning model. This study aims to determine the effect of the Discovery Learning model on understanding the concept of multiplication and division of fractions in grade V SD. This type of research is quantitative with Quasi Experiment Design with the type of Non-equivalent Control Group Design. The research subjects were fifth grade students of SDN 05 Maninjau, Tanjung Raya District. Based on the calculation of the t-test results data analysis with a significant level of 0.05 and dk = n1 + n2 - 2 = 17 + 20 - 2 = 35, obtained tcount (2.49) and t table (1.68957). So that tcount> ttable, where 2.49> 1.68975. Thus it can be concluded that there is an effect of the Discovery Learning model on understanding the concept of multiplication and division of fractions in grade V SD.


Keywords


Model Discovery Learning; pemahaman konsep

Full Text:

PDF

References


Akhiriyah, Nia Ainun dan Veni Widiyastuti. 2019. “Penerapan Model Discovery Learning pada Pembelajaran Matematika yang berhubungan dengan Bangun Datar dan Bangun Ruang di Kelas V SD”. Journal of Elementary Education. Vol. 2 No. 3.

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2014. Sukses Mengiplementasikan Kurikulum 2013. Kata Pena.

Masniladevi, dkk. (2019). Media Edugames Berbasis Android terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis pada Pembelajaran Penyajian Data di Kelas IV SD. Seminar Nasional: Jambore Konseling 3, 00(00), 1–8. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00.

Rusman. 2012. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sesanti, Nyamik Rahayu dan Rosita Dwi Ferdiani. 2017. Assesment Pembelajaran Matematika. Malang: Yayasan Edelweis. Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan (Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.Sudijono, Anas. 2006. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudaryono. 2016. Manajemen Pemasaran Teori dan Implementasi. Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan (Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sukardi. 2012. Meodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Surur, M., & Oktavia, S. T. 2019. JPE ( Jurnal Pendidikan Edutama ) Vol . 6 No . 1 Januari 2019. Jurnal Pendidikan Edtama, 6 (1), 59–64.

Trianingsih, A., Husna, N., & Prihatiningtyas, N. C. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa pada Materi Persamaan Lingkaran di Kelas XI IPA. Variabel, 2(1), 1. https://doi.org/10.26737/var.v2i1.1026.

Yusuf, Muri. 2016. Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Pramedia Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i2.10406