Penerapan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV Sekolah Dasar

Meyda Putri - Universitas Negeri Padang
Elfia Sukma - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to get a real picture of the implementation of the cooperative model Think Pair Share (TPS) by the teacher in integrated thematic learning for fourth grade students of elemtary school. The TPS learning steps used by the teacher in integrated thematic learning, as well as the efforts made by the teacher to overcome the obstacles that arise in the TPS model for the implementation of integrated thematic learning. This research is a descriptive study with a qualitative approach. The research subjects were fourth grade teachers and fourth grade students of elemtary school. The analysis technique used in this research is a descriptive analysis model consisting of data collection, data organizing, data management, data verification and interpretation, and conclusions. Then the data validity technique used is the method and source triangulation technique. Based on the research that has been done, it is found that the cooperative model of the Think Pair Share type is very effective in the integrated thematic learning process seen from the use of learning steps consisting of Thinking, Pairing and Sharing where this model uses groups. learning in pairs which provides opportunities to think and provides opportunities for students to exchange opinions.

Keywords


Model Think Pair Share,Pembelajaran tematik tepadu

Full Text:

PDF

References


Ahmad Muzaki. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps (Think Pair Share) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Vol 2

Ayu Ramadani,Nasrul(2019) Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Group Investigation di SD. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD Vol.7

Desyandri dan Dori Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. Prosiding Seminar Nasional Himpunan Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar Wilayah IV.

Erika Puspitasari. 2016. Peningkatan Mootivasi dan Hasil belajar Melalui Think Pair Share (TPS) di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Malang. Vol 1 No 7

Fathurrohman, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-ruzz Media

Hamalik, Oemar. 2010.Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran inovatif. Medan: Media Persada

Jasdilla, L,dkk.2017. Hasil Belajar Dan Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps. Vol 6 No 1

Kunandar. 2008. Langkah Mundah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Rajarafindo Persada.

Lefudin. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish

Miftahul Huda. 2016. Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur dan Metode Terapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Majid, Abdul (2014) Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung : Rosda Karya

Majid, Abdul (2014) Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung : Rosda Karya

Meiharty, Fitri.2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran dan Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sd Negeri 21 Balai Makam Kecamatan Mandau.

Ni Ketut Desia, dkk.2013. Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps Terhadap Kemampuan Berbicara Dan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Gugus Iii Kecamatan Seririt. Vol 3

Ni Why Wida, dkk. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran TPSTerhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sd. Fakultas Ilmu Pendidikan. Univrsitas Pendidikan Ghanesa. Vol 2 No 1

Rusman. 2014. Model – model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru ). Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada Rahmadia Tanjung, E Sukma(2019). Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik terpadu dengan Menggunakan model Problem Based Learning dikelas IV SD. e-Journal Inovasi Pembelajaran SD. Vol 7. No 12 Sanjaya, Wina. 2008. Penelitian Pendidikan Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Siti Nur Alfiah. 2018. Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Tematik Melalui Pendekatan saintific dan Model TPS kelas III Sekolah Dasar. Universitas Kristen satya Wacana. Vol 2 No 11

Sukma, Elfia. 2017. Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas V SDN Sumbersari III Malang dengan Strategi Pemetaan Pikiran. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Padang. Vol 14. No 1.

Sukma, Elfia, Sihes Ahmad Johari. Kompetensi Kognitif Pembelajaran Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Fakulti Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia. Vol. 2, ISSN: 2442-8485.

Sukma, Elfia, dkk. 2019. Masalah dalam Pengajaran Bahasa Lisan di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Padang. Vol. 301

Sukma,Elfia,Oktaviani.2019. Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Think Pair Share (Tps) Untuk Meningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas Iv Sekolah Dasar.

Taufik, Taufina dan Muhammadi. 2011. Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang: Sukabina Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i1.10123