Analisis Langkah Model Discovery Learning dan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar

Rini Rini - Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this study is to find learning outcomes in accordance with the theory. This type of research is literature study research. The results showed that there were 5 articles with moderate categorization of the final score of cycle II, and there were 10 articles with high categorization of the final score of cycle II. From 10 articles with high final cycle II grade categorization, it was found that the steps of the discovery learning model in the implementation of learning were: 1) Stimulation: The teacher gave questions, suggested reading books, looked at pictures or told stories according to the material to be studied. 2) Problem Statement: The teacher directs students to identify problems that are relevant to the subject matter, formulate problems to formulate hypotheses. 3) Data Collection: The teacher directs students to collect information by reading books, through direct experiments and asking and observing. 4) Data Processing: The teacher directs students to process data through discussion. 5) Verification: The teacher directs students to practice directly, ask questions and discuss. 6) Generalization: The teacher directs students to make conclusions.

Keywords


Langkah, discovery learning, hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Astuti, M. S. (2015). Peningkatan keterampilan bertanya dan hasil belajar siswa kelas 2 SDN Slungkep 03 menggunakan model Discovery Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 10-23.

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif ilmu pendidikan, 32(1), 67-75.

Creswell, J. W. (2014). Research design. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Desyandri, D., Muhammadi, M., Mansurdin, M., & Fahmi, R. (2019). Development of integrated thematic teaching material used discovery learning model in grade V elementary school. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 7(1), 16-22.

Dirman & Juarsih, C. (2014). Pengembangan kurikulum. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ekawati, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema Ii Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 359-372.

Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.

Hidayat, T., Mawardi, M., & Astuti, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Melalui Model Pembelaran Discovery Learning Pada Tema Indahnya Keberagaman Di Negeriku. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 7(1), 1-9.

Hosnan. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Indriyani, D., Desyandri, D., Fitria, Y., & Irdamurni, I. (2019). Perbedaan Model Children’s Learning In Science (Clis) Dan Model Scientific Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 627-633.

Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Muhammadi. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Discoverylearning Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah IV, 98–105.

Rahayu, R. D. Y., Mawardi, M., & Astuti, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 SD Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(1), 8-13.

Resnani. (2019). Penerapan Model Discovery Learning untuk Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas VC SDIT Generasi Rabbani Kota Bengkulu. Jurnal PGSD, 12(1), 9–14.

Riduwan. (2019). Belajar mudah penelitian untuk guru-karyawan dan peneliti pemula. Bandung: Alfabeta.

Rumini, R., & Wardani, N. S. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tema Berbagai Pekerjaan Melalui Model Discovery Learning Siswa Kelas 4 SDN Kutoharjo 01 Pati Kabupaten Pati Semester 1 Tahun Ajaran 2014-2015. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 19-40.

Sahidin, L., & Jamil, D. (2013). Pengaruh motivasi berprestasi dan persepsi siswa tentang cara guru mengajar terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 211-222.

Setianingrum, S., & Wardani, N. S. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tematik Melalui Discovery Learning Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 149-158.

Setyowati, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Mangunsari 07. JUSTEK| Jurnal Sains & Teknologi, 1(1), 76-81.

Suryana, D. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Pendekatan Saintifik di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 67-82.

Watipah, Y. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 1(1), 12-23.

Widiasworo, E. (2017). Strategi & Metode Mengajar Siswa di Luar Kelas. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v9i3.10111