Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together di Kelas V Sekolah Dasar

Bima Arzfi - Universitas Negeri Padang
Zainal Abidin - Universitas Negeri Padang

Abstract


The objective of this research is to describe an integrated thematic learning process improvement to the cooperative learning model numbered head together in fifth grade elementary school 11 koto marapak  pariaman city. This research by combining a qulititative and quantitative approach. The subjects in this study were class teacher and V class students where there were 7 male students and 5 female students.The research aspects of the teacher first cyclethe average value of  78,13% with sufficient qualification, in the second cycle to 93,75% with excellent qualifications. Aspects of the students' first cycle the average value of 78,13% with sufficient qualification,in the second cycle to 93,75%, with excellent qualifications. Thus the cooperative model of the numbered head together (nht) can enhance the learning process and student learning outcomes.


Keywords


Proses Pembelajaran; Tematik Terpadu; Model Kooperatif tipe NHT

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z., Amerta, S., Erwin, V. A.,

Erwin, R., Chandra, Anita, Y., et

al. (2020). Education Game

An Enfort Delightful Learning in

the Elementary School. PAJAR

(Pendidikan dan Pengajaran) , Hal

Vol 4 No 1.

Abidin, Zainal & Ijrah, S. (2018). Hu-

bungan Motivasi Belajar Dengan

Hasil Belajar Pada Peserta didik

Kelas V SD Negeri Gugus IV Ke-

camatan Banuhampu Kabupa-

ten Agam. Jurnal Inovasi Pendidi-

kan Dan Pembelajaran Sekolah

Dasar. E- ISSN 2579 340. 2 (2). 21-

Al-nedral. (2016). Strategi

Pembelajaran Jasmani, Olahraga

da Kes hatan.Jakarta: KENCANA.

Anshory, Ichsan ,dkk. (2018). Pembelajaran Tematik Integratif Pada Kurikulum 2013 Di Kelas Rendah SD Muhammadiyah 07 Wajak. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran). E-ISSN 2460-0873. 2 (1): 35-46

E, D. W., Wahyu, I., & Ika, D. (2018).

Analisis Penggunaan Media Pem-

belajaran tematik di SD Muhamm-

adiyah 9 Kota Malang. JINoP(Jur-

nal Inovasi Pembelajaran) , Hal19

Vol 4 No 1.

Istarani .(2014). 58 Model Pembelajar-

an Inovatif .Medan :Media Persa-

da,Kadir, Abdul. (2014). Pembela-

jaran Tematik. Jakarta: Rajawali

Pers

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar

Dan Pembelajaran. Bandung:

Yrama Widia.

Mulyasa. (2009). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung.PT Remaja Rosdakarya

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017).

Belajar dan Pembelajaran. Fitrah

Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislam-

an , Hal 350 Vol 3 No 2.

Rusman..(2015).Pembelajaran Temati-

kTerpadu.Jakarta:PT.Raja Graf-

indo Indonesia

Suprijono, Agus. (2012). Cooperative

Learning. Surabaya: Pustaka

Pelajar.

Trianto. (2011). Mengembangkan mod

el Pembelajaran Tematik. Jakar

ta: Prestasi Pustaka

Utami, W., Zen, D., & Madang, K. (20

. Analisis Kesesuaian Langk

ah-langkah Pembelajaran pada

Rencana Pelaksanaan Pembelaj-

aran guru Mata Pelajaran Bio-

logi dengan Pendekatan Sainti-

fik di SMA yang Telah Mener-

apkan Kurikulum 2013. Jurnal

Pembelajaran Biologi , Hal 84

Vol 2 No 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v9i3.10082