Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together di Kelas V Sekolah Dasar
Abstract
The objective of this research is to describe an integrated thematic learning process improvement to the cooperative learning model numbered head together in fifth grade elementary school 11 koto marapak pariaman city. This research by combining a qulititative and quantitative approach. The subjects in this study were class teacher and V class students where there were 7 male students and 5 female students.The research aspects of the teacher first cyclethe average value of 78,13% with sufficient qualification, in the second cycle to 93,75% with excellent qualifications. Aspects of the students' first cycle the average value of 78,13% with sufficient qualification,in the second cycle to 93,75%, with excellent qualifications. Thus the cooperative model of the numbered head together (nht) can enhance the learning process and student learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z., Amerta, S., Erwin, V. A.,
Erwin, R., Chandra, Anita, Y., et
al. (2020). Education Game
An Enfort Delightful Learning in
the Elementary School. PAJAR
(Pendidikan dan Pengajaran) , Hal
Vol 4 No 1.
Abidin, Zainal & Ijrah, S. (2018). Hu-
bungan Motivasi Belajar Dengan
Hasil Belajar Pada Peserta didik
Kelas V SD Negeri Gugus IV Ke-
camatan Banuhampu Kabupa-
ten Agam. Jurnal Inovasi Pendidi-
kan Dan Pembelajaran Sekolah
Dasar. E- ISSN 2579 340. 2 (2). 21-
Al-nedral. (2016). Strategi
Pembelajaran Jasmani, Olahraga
da Kes hatan.Jakarta: KENCANA.
Anshory, Ichsan ,dkk. (2018). Pembelajaran Tematik Integratif Pada Kurikulum 2013 Di Kelas Rendah SD Muhammadiyah 07 Wajak. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran). E-ISSN 2460-0873. 2 (1): 35-46
E, D. W., Wahyu, I., & Ika, D. (2018).
Analisis Penggunaan Media Pem-
belajaran tematik di SD Muhamm-
adiyah 9 Kota Malang. JINoP(Jur-
nal Inovasi Pembelajaran) , Hal19
Vol 4 No 1.
Istarani .(2014). 58 Model Pembelajar-
an Inovatif .Medan :Media Persa-
da,Kadir, Abdul. (2014). Pembela-
jaran Tematik. Jakarta: Rajawali
Pers
Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar
Dan Pembelajaran. Bandung:
Yrama Widia.
Mulyasa. (2009). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung.PT Remaja Rosdakarya
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017).
Belajar dan Pembelajaran. Fitrah
Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislam-
an , Hal 350 Vol 3 No 2.
Rusman..(2015).Pembelajaran Temati-
kTerpadu.Jakarta:PT.Raja Graf-
indo Indonesia
Suprijono, Agus. (2012). Cooperative
Learning. Surabaya: Pustaka
Pelajar.
Trianto. (2011). Mengembangkan mod
el Pembelajaran Tematik. Jakar
ta: Prestasi Pustaka
Utami, W., Zen, D., & Madang, K. (20
. Analisis Kesesuaian Langk
ah-langkah Pembelajaran pada
Rencana Pelaksanaan Pembelaj-
aran guru Mata Pelajaran Bio-
logi dengan Pendekatan Sainti-
fik di SMA yang Telah Mener-
apkan Kurikulum 2013. Jurnal
Pembelajaran Biologi , Hal 84
Vol 2 No 1.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v9i3.10082