Desain bahan ajar kontekstual terintegrasi strategi multi representasi pada materi pengukuran besaran fisika dan vektor dalam fisika kelas X SMA/MA

Adek Mauizah - Universitas Negeri Padang
Amali Putra -

Abstract


Based on the results of observations at SMAN 1 Bukittinggi obtained low student learning outcomes. One of the causes of low student grades is indicated because students are less able to represent knowledge from one form to another, for example into a chart / table / diagram / picture form. Low learning outcomes also show that the lack of physics teaching materials that can connect learning with various contexts that exist around students. The purpose of this study is to produce integrated contextual teaching materials for multi-representation strategies that are worth seeing from the validation of experts and practicality.This type of research is the Research and Development (R&D) model of Sugiyono. The validation test was conducted by three lecturers of Physics FMIPA UNP. The practicality test was conducted by two practitioners / teachers who taught at SMAN 1 Bukittinggi and 34 students of class X. Based on data analysis conducted and obtained input on improving teaching materials, obtained teaching materials that were valid and practical were in accordance with the eligibility criteria of validity and practicality.

Full Text:

Download PDF

References


Druxes, Herbertz, Fritz Siemsien & Gernot Born. (1986). Kompendium Didaktik Fisika (Diterjemahkan oleh Soparmo). Bandung: Remaja Rosda Karya.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Mulyasa. (2009). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Suatu Pendekatan Praktis.Bandung: Remaja Rosda Karya

Direktorat Jendral Pengembangan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Majid, A. 2012. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rofi, Afif. 2014. Pengembangan Buku Teks Pembelajaran Berbasis Kontekstualdalam Materi Proses Morfologis Bahasa Indonesia Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesiafakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Batanghari Jambi. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran. Vol 2 Nomor 3. Hlm, 1-14

Syafri. 2019. Pengaruh Buku Teks Ipa Terpadu Dalam Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 13 Padang. Pillar of Physics education. Vol (12). Hlm, 1-8.

Evi Yunita, Ike. 2014. Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran Kontekstual Bermuatan Karaker pada Materi Jurnal Khusus. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK) Vol 2 No. 2 2014

Darmansyah. 2017. Strategi Pembelejaran. Padang : Erka

Laras Widianingtiyas.2015. Pengaruh Pendekatan Multi Representasi dalam Pembelajaran Fisika Terhadap Kemampuan Kognitif Siswa SMA. JPPPF -Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika Volume 1 Nomor 1,Juni 2015p-ISSN: 2461-0933 |e-ISSN: 2461-1433

Dian, P. 2014. Multi Representasi Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Terbuka Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Mathedunesa Jurnal Pendidikan Matematika Vol 3 No 1 Tahun 2014 Hal 56-63

Siprianus, dkk. 2017. Pemahaman Mahasiswa Tentang Multirepresentasi Konsep Percepatan. JRKPF UAD Vol.4 No.2 Oktober 2017 Hal 48-53

Mehmet, Altan. 2017. Effectiveness of Multiple Representations for Learning Energy Concepts: Case of Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences 116 ( 2014 ) 627 – 632

Doyan,A dkk. 2018. Pengaruh Multi Representasi Terhadap Hasil Belajar Fisika di Tinjau dari Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA (JPPIPA) Vol 4(1), Januari 2018 P-ISSN : 2460-2582 | E-ISSN : 2407-795X Halaman 35-45

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suharsimi Arikunto. 2008. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/7108171074