Validasi multimedia fisika berbasis konstruktivis dalam pembelajaran inkuiri pada hukum newton gravitasi dan getaran harmonik sederhana untuk meningkatkan literasi sains siswa kelas X SMA

diza yuliana - UNIVERSITAS NEGERI PADANG
HUFRI M.Si - UNIVERSITAS NEGERI PADANG

Abstract


This research is based on the students 'low scientific literacy, multimedia used in learning has not facilitated students to improve students' scientific literacy and the learning that is done still tends to be teacher-centered. One solution to help improve students 'scientific literacy is to develop constructivist-based physics multimedia in learning inkuri to improve students' scientific literacy. The research method used is the R & D method (Research and Development) with the object of research is constructivist-based multimedia physics in inquiry learning. Based on the data analysis obtained from the two studies that have been conducted. First, constructivist-based multimedia physics designs in inquiry learning. Second, the average results of the validation analysis are 82. So, it can be concluded that constructivist-based multimedia physics in inquiry learning is stated to be very valid and can be used in X-class high school physics learning to help improve students' scientific literacy skills.

Full Text:

Download PDF

References


OECD. 2016. PISA 2015 :PISA Result in focus. http://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-result-in-focus.pdf. diunduh 10 juli2017

Hufri, Hidayati, R Afrizon, D Deswita, R Wahyuni. 2019. Validation analysis of physics teaching materials based on contextual through inquiry to increase student’s science literacy.Journal of Physics: Conference Series 1185 (1), 012133

DeswitaDesi, Hufri. 2018. “Validasi Bahan Ajar Fisika Berbasis Inkuiri pada Materi Hukum Newton tentang Gerak dan Gravitasi untu Meningkatkan Literasi Sains”. Pillar of physic education.Vol 11. No 2.

Aslinda Nira, Hufri, H Amir. 2017. Design LKPD Terintegrasi Inkuiri Terbimbing Berbantuan Virtual Laboratory pada Materi Fluida Dinamis dan Teori Kinetik Gas dalam Pembelajaran Fisika Kelas XI SMA Pillar of Physics Education, Vol. 10. ISSN: 2337 9618,57-64.

Novia Rahmy, Hufri, L Dwiridal.2017. Pengembangan LKPD Berorientasi Inkuiri Terbimbing pada Materi Momentum, Impuls, dan Tumbukan untuk Siswa Sma/Ma Kelas X. Pillar of Physics Education, Vol. 10. ISSN: 2337 9618, 97-104.

Trisna Mona, Hufri, Harman Amir 2018. “Validasi Modul Fisika Berbasis Pembelajaran Inkuiri pada Materi Pelajaran Hukum Newton Tentang Gerak dan Gravitasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. Pillar of physic education. Vol 11. No 2

Wahyuni Risky, Hufri. 2018. “Validasi Bahan Ajar Fisika Berbasis Pembelajaran Inkuiri pada Materi Usaha dan Momentum untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif ”. Pillar Physic of education.Vol 11. No 2

Irani Silvia, Hufri. 2018. “Validasi Multimedia Fisika Berbasis Pembelajaran Inkuiri pada Materi Usaha dan Momentum untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif ”. Pillar Physic of education.Vol 11. No 2

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Cetakan Pertama.Jakarta : Kencana Prenada Media Grup

Rusman.2014. Model-Model Pembelajaran.Jakarta :PT Raja Grafindo.

Oktavia Widya J, Hufri. 2018. “Validasi Bahan Ajar Berbasis Konstruktivis dalam Pembelajaran Inkuiri pada Materi Momentum dan Getaran Harmonik Sederhana untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif”. Pillar of physic education.Vol 11. No 2.

OECD. 2003. The PISA 2003 Assessment Framework. Paris: OECD

Arohman,Mamat dkk.2016. Kemampuan Literasi sains siswa pada pembelajaran ekosistem.Proceeding Biology Education Conference,ISSN:2528-5742,Vol 13(1) 20166:90-92

Zuriyani, Elsy. 2011. Literasi Sains dan Pendidikan.Online: http://sumsel.kemenag.go.id/files/sumsel/file/file/TULISAN/wagj1343099486.pdf. diunduh 6 juli 2017 jam 20.30 WIB

Sugiyono.2012. Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif dan R &D.Bandung : Alfabeta.

Riduwan, 2005. Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung : Alfabeta




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/6789171074