Pengaruh LKPD virtual laboratory dengan model kooperatif tipe SFE (student facilitator and explaining) terhadap kompetensi belajar fisika peserta didik di SMAN 12 Padang

wahyuni hafnisyah - Universitas Negeri Padang
masril masril - Universitas Negeri Padang
yenni darvina - Universitas Negeri Padang
hidayati hidayati - Universitas Negeri Padang

Abstract


The improvement of the competence of physics students can be done with the use of student worksheets and usage models that can support learning activities of students. This research aims to look at the influence of the LKPD virtual laboratory against the competence of physics students in SMA Negeri 12 Padang. The type of this research is Quasi Experiment Research and Posttest Only Control Group Design. The learning model applied in this research is a cooperative type SFE. Assessment on this research in the form of attitudes, knowledge, and skills. After doing research, and analyzing data obtained that there are influences which means the use of a LKPD virtual laboratory against the competence of learners. There is a growing attitude competency on each of his encounters with the experimental class attitude competency value higher than the control class. Competency in the knowledge, the average value of experimental class of 78,82 and average value of control class 74,38. Similarly, on the competency of skills with an average value of experimental class 79,72 and average value of control class 75,41. The results of the analysis of the correlation of product moment at 67,86% of knowledge competence and the competency of skills at 58,62%.

 

Keywords : LKPD, Virtual Laboratory, Competency, Cooperative


Full Text:

Download PDF

References


Sekretariat Negara RI. Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Siswanto, Wulyo, S., & Darjatiningsih, I. 2018. Modul Pelatihan Fisika. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 59 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah. Jakarta.

Masril, Hidayati, dan Yenni Darvina. 2018. "The Development of Virtual Laboratory Using ICT for Physics in Senior High School". IOP Conference Series: Material Science and Engineering. 1-8.

Hermansyah, Gunawan, dan Lovy, H. 2015. "Pengaruh Penggunaan Laboratorium Virtual terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Getaran dan Gelombang". Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, I(2), 97-102.

Masril, Hidayati, dan Yenni Darvina. 2018. "Rancangan Laboratorium Virtual untuk Pembelajaran Fisika SMA". Jurnal Eksakta Pendidikan, II(1).

Kurniawati, D., Masykuri, M., dan Sulistyo, S. 2016. "Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dilengkapi LKS untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Prestasi Belajar pada Materi Pokok Hukum Dasar Kimia Siswa Kelas X MIA 4 SMAN 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2014/2015". Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), V(1).

Ashel, H., Hidayati, Masril, dan Yenni, D. 2018. "Desain LKS Berbasis Virtual Laboratory Melalui ICT pada Materi Keseimbangan Benda Tegar, Elastisitas, dan Fluida Statis di Kelas XI". Pillar of Physics Education, XI(1), 33-40.

Masril, Hidayati, dan Yenni Darvina. 2018. LKS Berbasis Virtual Lab Fisika untuk SMA/SMK Kelas XI . Padang: CV Berkah Prima. ISBN: 978-602-5994-02-9.

Yensi, N. 2012. "Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples dengan Menggunakan Alat Peraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas VIII SMAN 1 Argamakmur". Jurnal Exacta, X(1), 24-35.

Widyawati, S. 2016. "Eksperimentasi Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining (SFE) terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Kecerdasan Linguistik". Jurnal Pendidikan Matematika, VII(2), 267-274.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sudjana. 2002. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.

Azzahri, Y., Akmam, dan Asrizal. 2015. "Pengaruh LKS ICT Mengintegrasikan MSTBK pada Materi Gerak, Gravitasi, dan Energi terhadap Kompetensi Fisika Siswa Kelas XI di SMAN 1 Padang". Pillar of Phisycs Education, VI, 113-120.

Pebrika, I., Akmam, dan Harman, A. 2015. "Pengaruh LKS Fisika pada ICT Mengintegrasikan MSTBK Topik Getaran Harmonis, Momentum dan Impuls terhadap Kompetensi Fisika Siswa Kelas XI SMAN 1 Lubuk Alung". Pillar of Physics Education, VI, 89-96.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/4812171074