Pengaruh Buku Siswa IPA Terpadu Tipe Connected Bermuatan Karakter dengan Tema Fluida Darah Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP 8 Padang

Abdul Saleh Nasution - Universitas Negeri Padang
Ratnawulan Ratnawulan - Universitas Negeri Padang

Abstract


Science lessons in junior high school are conducted in an integrated manner according to the mandate of the 2013 curriculum. Integrated IPA learning incorporates several subject from various fields of study of Physics, Biology and Chemistry. Reality at school indicatesthat the veterinary defender has not been applied optimally the IPA materials.One of the integrated science lesson students connercetd type and living being. The purpose of this research is to invertigate the effect of the book of students integrated scienceconnected type with theme of blood fluid on learning outcomes learner SMPN 8 Padang. This type research is a quasi-experimental research. The from a research design will be used is the static group comparison. Population in this research is all students of class VIII SMPN 8 Padang. Sampling in this research by purposive sampling technique.The data in this study were analyzed, aquality two everaging test and t- test then tested the determination of the influence of independent variables for both aspects of competence. The results showed that the average value of knowledge in the experimental class was 8 higher than the control class . The average results of class experimental class  were higher than control class  namely, 84,84 and 80,78.Thues the use of books of natural csience students withconnected type with the theme of blood fluid has a significant influence on the competence of knowledge and skills of grade VIII students.

Full Text:

Download PDF

References


Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional .2003.Jakarta:Diundangkan oleh Sekretaris Negara Republik Indonesia.

Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan No. 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Buku yang Digunakan oleh Satuan Pendidikan.Jakarta:Depdiknas.

Trianto. 2009. Model Pembelajaran Terpadu; Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum KTSP. Jakarta: Bumi Aksara

Depdiknas.2007. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.Jakarta:Depdiknas.

Yuni Anggiya.2016. Pengembangan Buku Teks IPA Terpadu Model Immersed Tema Kelistrikan Makhluk Hidup bermuatan Nilai-Nilai Karaktre Peserta Didik.”Jurnal Pendidikan Fisika (No:1 Tahun 2016):UNP

Deti Lotaningrat.2015.Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Tema Kelistrikan Makhluk Pada Makhluk Hidup dengan Menggunakan Metode 4STMD. Repository.upi.3du: Universitas Pendidikan Indonesia

Loly Triana.2016. Implementasi Pembelajaran Kimia Pokok Bahasan Minyak Bumi Berorientasi Pembelajaran Terpadu Tipe Immersed, Makalah Komprehensif Universitas Negeri Surabaya.Progran Studi Sains,PPS Unesa, Surabaya.

Sudjana.2002.Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuatntitaif, Kualitatif dan R&D).Bandung:Alfabeta.

Pusat Kurikulum Balitbang.2007. Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Vivi Darmayanti. 2014. Pengembangan buku siswa berbasis inkuiri pada pokokBahasan Pencemaran dan Kerusakan Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa KElas VII SMP Negeri 1 Maesan Bondowoso. Jurnal Pancaran, Vol. 3, No.3, hal 93-102. Jember: Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Jember.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/4197171074