DEVELOPMENT OF INTERACTIVE LEARNING MEDIA ON QUANTUM PHYSICS LEARNING MATERIAL BASED ON INSTAGRAM FILTERS: TESTING COMPREHENSION AND FEASIBILITY

Iqbal Saputra - Yogyakarta State University
Iqbal Saputra - Yogyakarta State University
Anindita Canina Pitono - Yogyakarta State University
Auliya Natriansyah - Yogyakarta State University
Entin Subekti - Yogyakarta State University

Abstract


Quantum physics learning media based on Instagram filters is created to encourage active participation of learners in the learning process by utilizing interactive features of Instagram filterto assess the percentage of understanding of quantum physics learning material by testing through Instagram filters as a learning medium by uploading learning materials in the form of questions on images, and evaluate the feasibility of the Instagram filter-based learning media. This research is a development research (R&D) using the 4-D model (Define, Design, Develop, Disseminate). In the Define stage, an initial analysis is conducted, involving information retrieval from various literature sources to determine the urgency and establish several main objectives for creating the filter. In the Design stage, material selection and initial design are carried out. In the Develop stage, validation is performed by physics lecturers and high school physics teachers, followed by limited trials and field trials. In the Disseminate stage, the Instagram social media platform is used for dissemination as a self-learning source at several school. As the result, an interactive Instagram filter learning media has been created for use, with a comprehension percentage after the use of quantum physics learning material based on Instagram filters obtained at 81.33%, which, when categorized according to the score interpretation table, falls into the category of very well understood. The feasibility results of the Instagram filter-based learning media product and the feasibility percentage range from 84% to 89.33%, indicating that this learning media is highly feasible for use. 

Full Text:

PDF

References


​A. Sanusi, Manajemen Pendidikan: Mengurai benang kusut, mencari jalan keluar, Nuansa Cendekia.

​A. N, P. H dan A. A, “Pengembangan E-Book Fisika Dasar Berbasis Penekatan Saintifik Pada Materi Usaha, energi, Impuls, dan Momentum,” Edumaspul: Jurnal Pendidikan, vol. 5, no. 1, pp. 463-468, 2021.

​A. S, K. N.I, K. D.A, M. M, W. G, S. D.P dan N. O.S.M, “Analisis Minat Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika Menggunakan Website sebagai Media Pembelajaran di SMAN 8 Tanjung Jabung Barat,” Jurnal Pendidikan MIPA, vol. 12, no. 2, pp. 192-197., 2022.

​R. A.D, K. H dan W. I, “Integrasi Teknologi Untuk Identifikasi Relasi Fisika dan Seni Musik dalam Pembelajaran IPA,” Jurnal Pendidikan Fisika, vol. 11, no. 2, pp. 130-142, 2023.

​Y. R.A dan H. H, “Analisis Kemandirian Belajar Siswa sebagai Dasar Pengembangan Buku Elektronik (e-book) Fisika Terintegrasi Edupark,” Jurnal penelitian pembelajaran fisika, vol. 5, no. 2, 2019.

​H. M, M. M, D. D, H. T. K, T. T, A. A. M dan .. &. I. I, Media pembelajaran, Makassar, 2021.

​A. S, P. A.R dan S. A, “Aplikasi M-Learning sebagai Media Pembelajaran Conversation pada Homey English,” SISTEMASI: Jurnal Sistem Informasi, vol. 9, no. 3, pp. 493-509, 2020.

​W. S dan D. V.T, “Teori Kuantum Baru yang Sesuai Sains dan Teknologi dengan Kaidah Ilmu Islam,” ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, vol. 2, pp. 89-93.

​D. A, S. S dan H. H, “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Pada Matakuliah Fisika Kuantum Bagi Mahasiswa Calon Guru,” ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, vol. 6, no. 2, pp. 278-283, 2020.

​D. D, M. S, R. S dan S. S, “). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Masalah Berdasarkan Taksonomi SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes) pada Materi Fenomena Kuantum,” dalam SINASIS (Seminar Nasional Sains), 2021.

​P. M. B, M. A dan S. R. D, “Kemampuan Metakognisi Dan Hubungannya Dengan Hasil Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Fisika Kuantum Materi Sifat Partikel Dari Gelombang,” Jurnal Ilmiah Simantek , vol. 4, no. 2, pp. 12-21, 2020.

​H. Nurhayati-Wolff, “Share of Instagram users Indonesia 2023, by age group,” 2023.

​N. I.R dan R. B, “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Media Sosial Instagram sebagai Sumber Belajar Mandiri untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMA,” Jurnal Pendidikan Fisika, vol. 6, no. 6, pp. 460-470, 2017.

​P. A.A.D, “Pembelajaran Fisika Interaktif Berbantuan Media Instagram Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik Sma.,” Jurnal Pendidikan Fisika, vol. 9, no. 2, pp. 123-141, 2022.

​S. B.E.F dan H. N, “Pengembangan Media Filter Instagram Berbasis Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran IPA untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 6, no. 6, pp. 10056-10072, 2022.

​Sugiyono, Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D, Bandung: ALFABETA, 2019.

​e. a. Pujianto, Buku Siswa Fisika untuk SMA/MA Kelas XII Peminatan Matematika Dan Ilmu Ilmu Alam, Klaten: Intan Pariwara, 2016.

​E. I dan S. T, “Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Administrasi Server,” p. 207, 2017.

​S. e. Arikunto, Prosedur Penelitian, Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

​M. F dan R. S, “Pengembangan Lab Sheet Praktikum Geomatika II Untuk Program Studi S1 Pendidikan Teknik Sipil dan Perencanaan FT UNY.”.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/15606171074