PERBEDAAN MINAT BELAJAR PADA SISWA KELAS X JURUSAN AKUNTANSI SMK NEGERI 2 PADANG MELALUI MEDIA BERUPA PERMAINAN MONOPOLI AKUNTANSI

Ariantika Ariantika - Universitas Negeri Padang
Agus Irianto - Universitas Negeri Padang
Efni Cerya - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to determine whether through the media game of accounting monopoly produces different learning interests with conventional learning in students of class X SMK N 2 Padang. This type of research is a kind of quasi experiment (quasi experiment). The population of the study were students of class X Accounting SMK N 2 Padang year lesson 2017/2018. The sampling technique is purposive sampling method (sample of consideration). The sample is the XA4 class student as the control class and XA1 as the Experiment class. Data type consists of primary and secondary data. The data collection instrument uses a questionnaire that has already passed the validation and reliability test stages. Data analysis technique is using t test different test. The results show that, "there is no significant difference between student learning interest using accounting monopoly media and conventional learning". This is justified by the results of variance analysis for testing this hypothesis, which in the table obtained Sig Value <of Value α (0.05), namely sig value 0.091 <0.05. This means that H0 is accepted, in other words it can be concluded that if the average student's learning interest is low by any method the learning outcomes will remain low, because interest in learning is an internal factor that greatly influences the students personally.

 

Keywords: Interest Learning, Media Learning, Monopoly Game Media

Full Text:

PDF

References


A.Rauf, Dewi. 2013. Meningkatkan Minat Belajar Siswa tentang Globalisai melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing di Kelas IV SDN 24 Pulubala Kabupaten Gorontalo. Gorontalo: Universitas Negeri Gorontalo.

Arief S. Sadirman, dkk. 2006. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2000. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Cerya, Efni. 2013. Penggunaan Media Berbasis Permainan Monopoli dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Pengantar Akuntansi I. Padang: Universitas Negeri Padang.

Fiorita, Loly Putri. 2013. Pengaruh Presepsi Siswa tentang Mata Pelajaran Ekonomi dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Batusangkar. Padang: Universitas Negeri Padang.

Hamalik, Oemar. 2011. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Hamalik, Oemar. 2009. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara

Indriana, Dina. 2011. Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: Diva Press.

Jusup, Harjono. 2005. Dasar-dasar Akuntansi. Yogyakarta: STIE YKPN.

Nur Isnaini, Annisa. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Akuntansi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X AK 2 SMK Negeri 4 Klaten. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nuryati Suprapto, Anis. 2013. Permainan Monopoli sebagai Media untuk Meningkatkan Minat Belajar Tata Boga di SMA. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Sartikaningrum, Ria. 2013. Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Akuntansi untuk Meningkakan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Akuntansi SMK Negeri 1 Tempel. Yogyakarta: Univesitas Negeri Yogyakarta.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipto.

Sudiono, Anas. 2009. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v1i1.4715