Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Pembelajaran Scrapbook Terhadap Hasil Belajar

Widia Fitri - Departemen Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Oknaryana Oknaryana - Departemen Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis

Abstract


This study aims to enhance learning outcomes for SMA Negeri 2 Batusangkar class XI.F6 students by using a scrapbook-based project-based learning paradigm. There are two cycles to this classroom action research project. There are two meetings in cycle I and two meetings in cycle II. Every cycle has four stages: preparation, execution, observation, and reflection. In the meantime, there are six learning processes in the project-based learning model: choosing the project, organizing the steps, creating a schedule, finishing the project, creating reports and presentations, and assessing the procedure. The results showed that improving student learning outcomes from cycle I to cycle II can be achieved with the scrapbook-assisted project-based learning paradigm. Student learning results in cycle I were 70.6%. At the second meeting, the percentage of students who completed their coursework increased to 88.2%.


Full Text:

PDF

References


Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sd. Journal of Education Technology, 1(4), 231. https://doi.org/10.23887/jet.v1i4.12859

Desyandri, D., & Maulani, P. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 58. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107576

Dinda, N. U., & Sukma, E. (2021). Analisis Langkah-Langkah Model Project Based Learning (PjBL) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli (Studi Literatur). Journal of Basic Education Studies, 4(1), 44–62.

Fadila, N. (2022). Pengaruh Adversity Quotient dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Otomatisasi Tata Kelola Perkantoran SMK N 2 Bukittinggi. Universitas Negeri Padang.

Fathurrohman, M. (2015). Model - Model Pembelajaran Inovatif. Ar-Ruzz Media.

Hasanah, H. (2017). TEKNIK-TEKNIK OBSERVASI (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163

Maryunda, hana dan D. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas IV SDN Gugus Baruah Gunuang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 1406.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. 659–663.

Prahara, R. S., & Jamil, A. S. (2018). Konsep Pembelajaran Ekonomi Berbasis Ekonomi Kreatif. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 1(1), 7–18. https://doi.org/10.31538/iijse.v1i1.68

Putri, M., Syamwil, S., & Syofyan, R. (2018). Pengaruh Minat Belajar, Cara Belajar Dan Penggunaan Web E-Learning Unp Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Unp. Jurnal Ecogen, 1(4), 19. https://doi.org/10.24036/jmpe.v1i1.4717

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Sanjaya, W. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Kencana. https://webadmin-ipusnas.perpusnas.go.id/ipusnas/publications/books/94135/

Sudewiputri, M. P., & Dharma, I. M. A. (2021). Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 427. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.38900

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Rosdakarya.

Sulikah, W., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Identifikasi Hasil Belajar Siswa Muatan IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V SDN Socah 4. Prosiding Nasional Pendidikan, 551–556.

Sulistyowati, P., Fathanah, D., & Agus Setiawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook In Box Berbasis Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Pembelajaran IPS. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 29–36. https://doi.org/10.33084/tunas.v5i2.1438

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana.

Syariffudin, & Eka Dwi Utari. (2022). Media Pembelajaran (Dari Masa Konvensional Hingga Masa Digital). Bening. https://www.google.co.id/books/edition/MEDIA_PEMBELAJARAN_DARI_MASA_KONVENSIONA/0biBEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kelemahan+model+konvensional&pg=PA52&printsec=frontcover

Vina, O., Oknaryana, & Kurniawan, H. (2023). Perbedaan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantu Aplikasi Quizizz dengan Pembelajaran Konvensional. Jurnal Ecogen, 6(2), 290. https://doi.org/10.24036/jmpe.v6i2.14708

Wahyuni, E., & Fitriana, F. (2021). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SMP NEGERI 7 KOTA TANGERANG. Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan Tadarus Tarbawy, 3(1), 320–327. https://doi.org/10.31000/jkip.v3i1.4262

Wulandari, Y., & Jannah, M. (2018). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas V Min 38 Aceh Besar. Prodising Seminar Nasional Biotik., 5 (1), 793–797.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v7i3.16550