Strategi Bisnis Berkelanjutan Pada Usaha Kuliner di Samarinda (Studi Pada Ecologico Café)

Angelika Andreana - Universitas Mulawarman
Finnah Fourqoniah - Universitas Mulawarman

Abstract


This research aims to determine the sustainable business strategy of Ecologico Café Samarinda with a focus on increasing sales of ecofriendly cafes in Samarinda. This research  uses IFAS and EFAS analysis was carried out to compile a SWOT analysis matrix which was then followed by a litmus test and USG analysis to see the most strategic strategy to be carried out. The research results show that Ecologico Café Samarinda applies the green marketing concept with 4P indicators, and must implement growth-oriented strategies to maximize strengths and take advantage of opportunities. This research also identified six strategic issues, of which a campaign to maintain diet in a persuasive and interactive manner through online and offline platforms was the most strategic.

Full Text:

PDF

References


Agustini, M. Y. D. H. (2019). GREEN MARKETING: The Context of Indonesia and Philippines. LAP LAMBERT Academic Publishing.

Badan Pusat Statistik. (2023). Februari 2023: Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) sebesar 5,45 persen dan Rata-rata upah buruh sebesar 2,94 juta rupiah per bulan.

Bryson, John. (2007). Perencanaan Strategis Bagi Organisasi Sosial. Pustaka Pelajar.

Contributor, B. (2023). Green Marketing, Penerapan Prinsip Pemasaran Berkelanjutan dalam Bisnis. Bizhare, PT. Investasi Digital Nusantara. https://www.bizhare.id/media/bisnis/green-marketing#:~:text=Green marketing merupakan sebuah proses,secara permanen dan jangka panjang.

Damayanti, F., Supriyatin, T., & Supriyatin, T. (2020). Pemanfaatan Limbah Minyak Jelantah Sebagai Upaya Peningkatan Kepedulian Masyarakat Terhadap Lingkungan. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 161–168. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i1.4434

Ekonomi, D. B. (2023). Perkembangan Ekonomi Indonesia dan Dunia Triwulan II Tahun 2023. Kementerian PPN/ Bappenas, 7(1).

Ginting, R. Karina., & Ekawati, N. W. (2016). Pengaruh Pengetahuan Lingkungan Terhadap Niat Membeli Produk Hijau Pada Merek “ATTACK” dengan Kepedulian Lingkungan Sebagai Variabel Mediasi. E-Jurnal Manajeme, 5(4), 2223–2249.

Hasan, Z., & Azman, N. (2015). The impact of green marketing strategy on the firm ’ s performance in Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 463–470. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.382

Hawari, F. (2016). Kajian Muatan Green Design Pada Dry Leaf Board. Jurnal Desain Interior, 1(2), 87–94.

Hendra., Yanti, Rinda., Nuvriasari, Audita., Harto, Budi., Puspitasari, K. A., Setiawan, Zunan., Susanto, Djaelani., Harsoyo, T. Desi., & Syarif, Rahmat. (2023). Green marketing for business (Efitra & Supriano, Eds.). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Hidayati, D. R., & Setiani. (2017). Faktor Pembeda Implementasi Bisnis Berkelanjutan (Sustainable Business) Pada Wirausaha Mahasiswa Universitas Trunojoyo Madura. Jurnal Sosial Ekonomi Dan Kebijakan Pertanian, 6(1), 44–51.

Jorgensen, Sveinung., & Pedersen, L. J. T. (2018). Restart Substainable Business Model Innovation. Palgrave Macmillan.

Jupri, A., Prabowo, A. J., Aprilianti, B. R., & Unnida, D. (2019). Pengelolaan Limbah Sampah Plastik Dengan Menggunakan Metode Ecobrick di Desa Pesanggrahan. Prosiding …, 1(September), 341–347.

Kaur, P., Talwar, S., Madanaguli, A., Srivastava, S., & Dhir, A. (2022). Corporate social responsibility ( CSR ) and hospitality sector : Charting new frontiers for restaurant businesses. 144(January), 1234–1248.

Kausar, D. R. K., Andriyanty, R., & Yunaz, H. (2020). Pengembangan Strategi Bisnis Ekowisata Yang Berkelanjutan. Journal of Environmental Engineering and Waste Management, 5(1), 30. https://doi.org/10.33021/jenv.v5i1.992

Long, T. B. (2019). Sustainable Business Strategies. In W. L. Filho, A. M. Azul, L. Brandli, P. G. Ozuyar, & Tony. Wall (Eds.), Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals: Decent Work and Economic Growth (pp. 1–11). Springer.

Lutviyani, A., Farkha, F., & Firdausi, H. (2022). Tinjauan Limbah Makanan Terhadap Lingkungan dalam Persepektif Islam dan Sains. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 4(1), 49–53.

Mettler, A. (2023). Limbah Makanan di Restoran: Apa yang Kita Ketahui? Fourth Enterprises LLC. https://www.fourth.com/article/how-much-food-restaurants-waste

Mulyana, Eldi. (2019). Upaya Pemberdayaan Ekonomi, Sosial dan Budaya pada Masyarakat Melalui Pengembangan Bisnis Ekowisata. Business Innovation and Entrepreneurship Journal, 1(1), 38–43.

Pratiwi, F. Sulistya. (2023). Mayoritas Sampah di Indonesia dari Sisa Makanan pada 2022. DataIndonesia.Id. https://dataindonesia.id/varia/detail/mayoritas-sampah-di-indonesia-dari-sisa-makanan-pada-2022

Putra, D. R., & Prasetyawati, Y. R. (2021). PENGARUH GREEN PRODUCT TERHADAP MINAT BELI ULANG KONSUMEN MELALUI GREEN ADVERTISING ( Studi Terhadap Konsumen Starbucks ). 15(2), 69–74. https://doi.org/10.9744/pemasaran.15.2.69

Sutrisno, W. (2014). Green Marketing dan Implikasinya Terhadap Sustainable Development di Era Globalisasi, Kajian Terhadap Strategi Pemasaran yang Berkelanjutan. Business & Management Journal, 11(2), 151–163.

Tiwari, S., Tripathi, D. M., Srivastava, U., & P.K., Y. (2011). Green Marketing - Emerging Dimensions. Journal of Business Excellence, 2(1), 18–23.

Yahya. (2022). PERAN GREEN MARKETING, GREEN BRAND IMAGE TERHADAP PURCHASE INTENTION DENGAN GREEN TRUST SEBAGAI VARIABEL INTERVENING. JIMBis: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 17–38.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v7i3.16192