Flexibility strategy and market orientation of culinary business performance of MSMEs In West Sumatra

Whyosi Septrizola - Universitas Negeri Padang, Padang, Indonesia
Thamrin Thamrin - Universitas Negeri Padang, Padang, Indonesia
Wiwiek Indrayeni - Universitas Negeri Padang, Padang, Indonesia

Abstract


The purpose of this research is to analyze the effect of: (1) Flexibility Strategy on the performance of culinary SMEs in West Sumatra, (2) Market orientation on the performance of culinary SMEs in West Sumatra. MSMEs engaged in the culinary field in West Sumatra are the objects that are the focus of this research. This study has a population consisting of SMEs in the culinary business in Padang, Bukittinggi, and Payakumbuh. The sample in this study was 100 MSMEs culinary business actors, with cluster random sampling data collection techniques. This research has a causative type. in this study using the Structural Equation Model (SEM) analysis tool version 2.0.

Keywords


Flexibility Strategy, Market Orientation, and Business Performance.

Full Text:

PDF

References


Alex Sandra dan Purwanto, E. (2015). Pengaruh Faktor-Faktor Eksternal dan Internal Terhadap Kinerja Usaha Kecil dan Menengah di Jakarta. Business Management, 11(1), pp.97-124. https://www.e-jurnal.com/2014/11/analisis- faktor-faktor-yang_24. html

Fahmia, N. (2017). Pengaruh Ketidakpastian Lingkungan terhadap Kinerja Bisnis dengan Strategic Flexibility sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 5(1), 71–84.

Fandy Tjiptono dan Gregorius Chandra. (2012). No Title. In Pemasaran Strategik. Yogyakarta: Andi Offset.

Ferdinand, A. (2000). “Manajemen Pemasaran : Sebuah Pendekatan Strategy.” Research Paper Serie. No. 01 Program Magister Manajemen Universitas Diponegoro (Maret).

Han, E. S., dan Goleman, Daniel; Boyatzis, Richard; Mckee, A. (2019). 済無No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 53 (9), 1689–1699.

Heri Setiawan. (2006). Pengaruh Orientasi Pasar, Budaya Organisasi dan Orientasi Kewirausahaan terhadap Kinerja Usaha. (Studi pada Usaha Kecil Pengolahan di Kota Palembang).

Herman, R. T. (2008). “Strategic Flexibility: Navigator Industri dalam Mencapai Competitive Advantages.” The Winners, 9 (1), 74.

http://modulfekon.blogspot.com

Inelo, O. S., Bisnis, D. M., Kovenan, U., dan Ogun, N. B. (2015). Fleksibilitas Strategis yang Berorientasi Pasar dan Kinerja Pasar Industri Furnitur di Barat Daya Nigeria di Bawah Lingkungan Persaingan yang Ketat. 3 (1), 8–16.

Lestari, N. W. N. D. dan Warmika I. G. K. (2019). “Pengaruh Orientasi Teknologi dan Orientasi Pasar terhadap Kinerja Perusahaan.” E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 8 (11), 6700.

Lindblom, Sami Kajalo Arto. 2015. “Market Orientation, Entrepreneurial Orientation, and Business Performance among Smallretailers.” International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 43 Iss 7.

Masruroh dan Nugroho, I. D. M. (2016). Analisis Kinerja Keuangan Pada PT PLN (Persero) Distribusi Jawa Barat dan Banten. Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Perbankan, 2 (3), 125–133.

Murti, G. T, Firmansyah, I, dan Akuntansi, P. S. (2017). “Pengaruh Independensi Auditor terhadap Kualitas.” Forum Keuangan dan Bisnis Indonesia (FKBI), 59, 461–478.

Narver, J.C. and Slater, S.F. 1990. “The Effect of Market Orientation on Business Profitability.” Jounal of Marketing, Vol 54.

Neely, A. (2012). Sekarang dan apa selanjutnya? Penampilan.

Ozkaya, H. E., Droge, C., Hult, G. T. M., Calantone, R., dan Ozkaya, E. (2015). Market Orientation, Knowledge Competence, and Innovation. International Journal of Research in Marketing. 32 (3): 309-318.

Prima R, Andalas, U., Ute, M., dan Andalas, U. (2018). Kinerja UKM Industri Kreatif Pendukung Pariwisata di Indonesia : Orientasi Pasar dan Orientasi Belajar.

Purnomo, R dan Lestari. 2010. “Pengaruh Kepribadian, Self-Efficacy dan Locus of Control terhadap Presepsi Kinerja Usaha Skala Kecil dan Menengah.” Jurnal Bisnis dan Ekonomi. (JBE), 17 (2) 144-160.

Safrianto, Y. (2018). Pengukuran Kinerja Perusahaan dan Sistem Manajemen.

Savira, F. dan Suharsono Y. (2013). 済無No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 01 (01), 1689–1699.

Slamet F., dan Iskandar, D. (2016). Pemilik UKM Sektor Manufaktur Garmen di Tanah Abang, Jakarta Pusat. 16 (1).

Sofjan Assauri. (2002). Manajemen Pemasaran; Dasar, Konsep dan Strategi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suharsimi Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

Sumantri, B., Fariyanti, A, dan Winandi, R (2013). Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Kinerja Usaha Wirausaha Wanita: Suatu Studi pada Industri Pangan Rumahan di Bogor. Jurnal Manajemen Teknologi, 12 (3).

Thamrin, O., dan Pd, S. (2010). Strategi Fleksibiliti dan Performansi Perusahaan UMKM Suatu Kajian Konseptual. 1–8v

Visionida, J. (2019). Jurnal Visionida, Volume 5 Nomor 2 Desember 2019. 5, 1–12.

Yu, F. (2015). Fleksibilitas Strategis, Orientasi Kewirausahaan, dan Kinerja Perusahaan: Bukti dari Skala Kecil dan Menengah Bisnis (SMB) di Cina.

Yulianti E dan Juwita F (2016). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Tempat Kuliner di Kota Padang Menggunakan Metode Perbandingan Eksponensial (MPE). Jurnal TEKNOIF, 4 (2), 51–58.

Zhou, L., Zhang, X., Chen, Z., Tian, F., Ekonomi, S., Tenggara, U., dan Sipailou, J. (2018). Kemampuan Konfigurasi Teknologi, Fleksibilitas Strategis, dan Kinerja Organisasi dalam Organisasi Teknologi Tinggi Cina.

library.binus.ac.idhttps://modulfekon.blogspot.com




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jkmw02127810