Belajar Sejarah Melalui Pembelajaran Tari Topeng Cirebon di SDN 1 Ujungsemi

Nanda Septiyanti Hapsoh(1), Agus Budiman(2), Ria Sabaria(3),
(1) Departemen Pendidikan Seni Tari, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung  Indonesia
(2) Departemen Pendidikan Seni Tari, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung  Indonesia
(3) Departemen Pendidikan Seni Tari, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 nanda septiyanti, Agus Budiman, Ria Sabaria

DOI : https://doi.org/10.24036/js.v12i2.123203

Full Text:    Language : id

Abstract


The creativity and skills of SBK in SD are enhanced through integrated dance, including character building and relationship with history. This study aims to find a way of learning art that is integrated with history lessons in elementary schools to increase early childhood creativity. This study took a sample of 36 grade 3 elementary school students with a focus on student experience and learning outcomes. Research methods: qualitative descriptive approach; data collection techniques: observation, interviews, and documentation. Findings: early childhood can understand subjects through an integrated approach, increasing creativity and character from an early age. As creators and implementers of blended learning, teachers play a role in planning, implementing, and evaluating through group discussions or blended learning simulations to improve the ability to implement blended learning. Interesting findings include learning history that is related to art and culture and the difficulties of the Cirebon clan Topeng Dance which is flexible for children aged 7-12 years to learn, with the hope that this phenomenal study will hone children's creativity and shape character from an early age.


Keywords


Pembelajaran Terpadu; Topeng Klana Cirebon; Seni Budaya dan Sejarah.

References


Ardilawaty, S., & Iriani, Z. (2018). PENERAPAN METODE DISCOVERY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN SENI TARI DI KELAS VII. 10 SMP NEGERI 18 PADANG. Jurnal Sendratasik, (Vol. 7, Issue 1).

Ardipal. (n.d.). Kurikulum Pendidikan Seni Budaya yang Ideal bagi Peserta Didik di Masa Depan.

Asep Ediana Latip, M. Pd. (n.d.). EVALUASI PEMBELAJARAN DI SD DAN MI.

Budiman, A., & Karyati, D. (n.d.). Jurnal PGSD Membentuk Karakter Kreatif : Bergerak Melalui Stimulus Permainan Tradisional. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 1–11.

Budiman, A., Sabaria, R., Pendidikan, D., Tari, S., Seni, P., & Desain, D. (n.d.). Model Pelatihan Tari: Penguatan Kompetensi Pedagogik & Profesionalisme Guru.

Daniah, O. :, Tarbiyah, F., Keguruan, D., & Ar-Raniry, U. (n.d.). NILAI KEARIFAN LOKAL DIDONG DALAM UPAYA PEMBINAAN KARAKTER PESERTA DIDIK.

DEWI SUSANTIS.Sn, .M.Sn, SYEFRIANI S.Pd.M.Pd, & EKA RAHAYU. (n.d.). EVALUASI PEMBELAJARAN SENI TARIPADA KELAS VIIbSMP YLPI PERHENTIAN MARPOYANPROVINSI RIAU.

Kusumastuti, E. (2014). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SENI TARI TERPADU PADA SISWA SEKOLAH DASAR (Vol. 1).

Ma, A., & Kirono, S. (2019). Rancang Bangun Aplikasi E-Culture Topeng Cirebon Dengan Augmented Reality Berbasis Android. Information Technology Journal (INTECH) of UMUS, 1(1), 66–78.

Mariati, E. Y., Syeilendra, & Tulus Handra Kadir. (2018). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII.6 DALAM PRAKTEK VOKAL MELALUI METODE TUTOR SEBAYA DI SMP NEGERI 1 PADANG GELUGUR. Jurnal Sendratasik, (Vol. 6).

Mariati, P. (n.d.). PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini PENERAPAN METODE SIMULASI PADA MATAKULIAH PENDIDIKAN SENI TARI UNTUK ANAK USIA DINI GUNA MENINGKATKAN KETRAMPILAN GERAK MAHASISWA PG PAUD UNUSA.

Muhiyatul Huliyah. (2016). PENGEMBANGAN DAYA SENI PADA ANAK USIA DINI. 1(2), 149–164.

Nugraheni, T., Budiman, A., & Rachmawati, D. (2020). Rekreasi, Hiburan, Belajar: Studi Kegiatan Wisata Seni dan Budaya di Saung Angklung Udjo. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(2), 693–702. https://doi.org/10.34007/jehss.v3i2.396

Nurhikmah Tesa, S., Komalasari, H., & Budiman, A. (2021). STUDI KASUS PEMBELAJARAN TARI MELALUI DARING DI SEKOLAH INDONESIA KOTA KINABALU MALAYSIA. In Agus Budiman Ringkang (Vol. 1, Issue 1).

Nurpratiwiningsih, L. (n.d.). Muatan Lokal dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Desember, 2024(24), 549–554. https://doi.org/10.5281/zenodo.7494801

Rahman Hakim, B., Ardiyanto, A., & Wijayanti, A. (2021). ANALISIS HOTS PADA INSTRUMEN PENILAIAN SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. 1(2). https://doi.org/10.26877/wp.v%vi%i.9028

Risnayanti, E., & Rohayani, H. (2021). PEMBELAJARAN TARI KREASI BARU DI SMA PASUNDAN 2 BANDUNG. In Agus Budiman Ringkang (Vol. 1, Issue 1).

Sadli, N. M., Sekarningsih, F., & Budiman, A. (2022). TARI TOPENG KLANA UDHENG SEBAGAI MATERI AWAL PEMBELAJARAN TARI TOPENG DI SANGGAR MULYA BHAKTI. In Frahma Sekarningsih & Agus Budiman Ringkang (Vol. 2, Issue 1).

Sari, D. (2020). MINAT SISWA TERHADAP PEMBELAJARAN SENI BUDAYA DI SMA NEGERI 1 SUMBAR. Jurnal Sendratasik, (Vol. 9, Issue 1).

Sri Judiani. (n.d.). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah DasarMelalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum.

Sustiawati, N. L., Ketut Suryatini, N., & Artati, M. (2018). Pengembangan Desain Pembelajaran Seni Tari Di Sekolah Dasar Berbasis Localgenius Knowledge Berpendekatan Integrated Learning. Jurnal Seni Budaya, 33(1), 128–143. http://www.

T. Narawati. (n.d.). ETNOKOREOLOGI : PENGKAJIAN TARI ETNIS & KEGUNAANNYA DALAM PENDIDIKAN SENI.

Thania Aidha, & Hendra Kadir Tulus. (2019). HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN HASIL BELAJAR SENI MUSIK KELAS XI SMA NEGERI 1 UJUNGBATU (Vol. 7).

Uum Murfiah, & Aas Saraswati. (n.d.). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN TERPADUDALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITAS ANAK SEKOLAH DASAR.

Wahyudi, A. V., Dwi Jayanti, Y., & Purnamasari, Y. M. (n.d.). INTERNALISASI NILAI KARAKTER GAGAH MELALUI PEMBELAJARAN TARI TOPENG KLANA CIREBON. https://doi.org/10.24235/ath.v%vi%i.10527

Yudha Devista, K., & Lumbantoruan, J. (2020). HUBUNGAN HASIL BELAJAR TEORI MUSIK DASAR DAN PRAKTEK INSTRUMEN PERKUSI DI JURUSAN SENDRATASIK . Jurnal Sendratasik, (Vol. 9, Issue 3).

Yuni Sri lestari. (n.d.). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER SENI TARI DI SEKOLAH DASAR NEGERI 1 TRIRENGGO TAHUN PELAJARAN 2015/2016.


Article Metrics

 Abstract Views : 248 times
 PDF Downloaded : 233 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 nanda septiyanti, Agus Budiman, Ria Sabaria

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.