Bentuk Garap Musikal Lagu Usah Diratok’i Karya Yusaf Rahman
(1) Prodi Pendidikan Musik, Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Prodi Pendidikan Musik, Universitas Negeri Padang  Indonesia
Corresponding Author
Copyright (c) 2021 Rachmajumadila Agustint, Jagar Lumbantoruan
DOI : https://doi.org/10.24036/js.v10i4.112812
Full Text: Language : id
Abstract
This study aims to analyze and describe the song Usah Diratok'i related to rhythm, melody, harmony, form and structure, and expression. This type of research is a qualitative research with a content analysis approach. The research instrument is the researcher himself as the main instrument, data collection is carried out through the literature study, observation and document study stages.The results showed that the song Usah Diratok'i has a tempo of 60-65 with a 3/4 bar. Using a major scale, with a second major dominant interval, as well as a melody formulation consisting of a combination of rising, horizontal and descending. The chord progression in this song only uses the main chord, this song has 2 basic motifs and 6 development motifs, 6 antecedent phrases and 6 consequent phrases. If you pay attention to the hybrids between the antecedent phrases, the consequent form is asrimetrical and consists of three forms A BC. This song consists of the main chords, namely the Tonika chord, subdominant, and dominant. And finally, this song has one kadens, namely Half Cadence.
Keywords
References
Abdi Dzil Ikram. (2019). Eksistensi Grup Dj Vibetronic Sebagai Penyaji Electronic Dance Music di Kota Surabaya: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Musik, 2 (1), 28
Anastasia Tita Pratiwi. (2018). Jenis Dan Fungsi Gaya Bahasa Kiasan Pada Lirik Lagu Band Naif Dan Payung Teduh: Jurnal Ilmiah Kebudayaan SINTESIS, 12(2), 107-117
Banoe, Pono. (2003). Kamus Musik. Yogyakarta: Kanisius
Basir, Nazif. (2007). Yusaf Rahman-Komponis Minang. Bandung: Penerbit Lubuk Agung.
Fahmi Diannafi Abdillah. (2019). Kajian Stilistika Dan Nilai Pendidikan Karakter Dalam Lirik Lagu Pada Album Don’t Make Me Sad Karya Letto Serta Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Sastra DI Sekolah Menengah Atas: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(1), 43-57
Jamalus. (1988). Pengajaran Musik Untuk Melalui Pengalaman Musik. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Mas'ud Abid. (2019). Menumbuhkan Minat Generasi Muda Untuk Mempelajari Musik Tradisional: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 3(1) 428-437
Prier, Edmund. (1996). Ilmu Bentuk Musik. Yogyakarta: Pusat Musik Liturgi.
Rendy Langgeng Tri Yusniar. (2018). Analisis Stilistika Pada Lirik Lagu Sheila On 7 Dalam Album Menentukan Arah Serta Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Di SMP: Jurnal BASASTRA Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(2), 158-166
Rikza Fauzan. (2017). “Mempertahankan Tradisi, Melestarikan Budaya” (Kajian Historis dan Nilai Budaya Lokal Kesenian Terebang Gede di Kota Serang): Jurnal Candrasangkala, 3(1), 1-9
Tania Virgiawan. (2020). Analisis Majas Dan Citraan Pada Kumpulan Lirik Lagu Grup Band Mocca Album Lima: Journal of Humanties I, 2(1), 61-78
Tarigan, H. G. (2013). Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung: Angkasa.
Article Metrics
Abstract Views : 201 timesPDF Downloaded : 58 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Rachmajumadila Agustint, Jagar Lumbantoruan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.