Perbedaan Asertivitas antara Mahasiswa Etnis Minang dan Etnis Batak

Friska Tri Andayani(1), Mardianto Mardianto(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Jurnal RAP

DOI : https://doi.org/10.24036/rapun.v6i1.6648

Full Text:    Language : id

Abstract


Abstrack: Differences between students of ethnic assertiveness Minang and Batak ethnic students. This is a comparative quantitative research. Subjects in this research are 50 Minang ethnic students and 50 Batak ethnic students with purposive sampling as sampling technique. With Assertive Scale. Data and t-test. Results from this research obtained that assertivity mean for Minang ethnic students: 12.8 and for Batak ethnic students: 20.8. Result of different test obtained t: -5.498 with two side significance of 0.002 which is significant at level < 0.01. The working hypothesis is accepted and assertiveness are significant differences between the student Minang ethnic and Batak ethnic.
Keywords: assertive, Minang ethnic students, Batak ethnic students

Abstrak:Perbedaan asertivitas antara mahasiswa etnis Minang dan mahasiswa etnis Batak. Ini adalah penelitian kuantitatif komparatif. Subjek dalam penelitian ini adalah 50 mahasiswa etnik Minang dan 50 mahasiswa etnis Batak dengan teknik pengambilan sampel secara purposive sampling. Menggunakan skala Asertivitas dan ttest. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa mean asertivitas untuk mahasiswa etnis Minang yaitu 12.8 dan untuk mahasiswa etnis Batak yaitu 20.8. Hasil analisis uji beda didapat nilai t sebesar -5.498 dengan signifikansi dua sisi 0.002 yang signifikan pada taraf <0.01. Hipotesis kerja diterima dan terdapat perbedaan asertivitas yang signifikan antara mahasiswa etnis Minang dan mahasiswa etnis Batak.
Kata Kunci: asertivitas, etnis minang, etnis batak


Keywords


asertivitas, etnis minang, etnis batak

Article Metrics

 Abstract Views : 887 times
 PDF Downloaded : 411 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal RAP