Using Adobe Flash Professional CS5 (Interactive Video) to Teach Listening in Senior High School

Kiki Mitna(1), Havid Ardi(2),
(1) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Inggris FBS UNP  Indonesia
(2) FBS Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c)

DOI : https://doi.org/10.24036/jelt.v1i1.340

Full Text:    Language : en

Abstract


This article talks about the use of Adobe Flash Professional CS5 to develop listening material for Senior High School student at tenth grade. They are chosen because they are the based grade of teaching listening so they need a suitable treatment in order to train them in vary difficulty of listening material. This material is based interactive video. In this video, there are some conversation from native speaker and also some questions about the conversation to train the ability of listening. Students will be motivated to study because the design of the material is almost like a game and they are also able to interact with the video directly. The goal of this article is to introduce how to use Adobe Flash Professional CS5 to teach listening. Choosing a suitable material with the students’ need is expected to overcome their difficulty in listening.

Key word: Interactive material, Adobe Flash Professional CS5, teaching listening

 

Abstrak

 

Artikel ini membahas tentang pemanfaatan Adobe Flash Professional CS5 untuk mengembangkan materi ajar listening bagi siswa SMA yang difokuskan pada kelas sepuluh karena kelas sepuluh merupakan kelas dasar dalam pengajaran listening sehingga perlu penanganan yang tepat agar mereka terlatih dengan materi-materi listening berikutnya dalam tingkat kesulitan yang lebih bervariasi. Materi yang dikembangkan ini berbasis video interaktif. Pada video interaktif ini dikumpulkan satu paket materi yang terdiri dari percakapan-percakapan dari native speaker dan soal-soal latihan untuk melatih kemampuan listening siswa. Siswa akan termotivasi untuk belajar karena desain video yang hampir menyerupai sebuah game dan mereka juga dapat langsung berinteraksi dengan video untuk bebas memutar dan memilih bagian yang diinginkan atau diperlukan. Artikel ini bertujuan untuk memperkenalkan bagaimana cara penggunaan Adobe Flash Professional CS5 (Interactive Video) dalam pengajaran listening. Pemilihan materi yang sesuai dengan kebutuhan siswa diharapkan mampu mengatasi kesulitan mereka dalam listening.

Key word: Interactive material, Adobe Flash Professional CS5, teaching listening


Article Metrics

 Abstract Views : 201 times
 PDF Downloaded : 45 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)