USING WRITING MODELS AS A TECHNIQUE IN TEACHING WRITING TO ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
(1) FBS UNP  Indonesia
(2) FBS UNP  Indonesia
Corresponding Author
Copyright (c)
DOI : https://doi.org/10.24036/jelt.v2i1.2633
Full Text: Language : en
Abstract
Abstrak
Makalah ini membahas tentang penggunaan writing models sebagai teknik yang digunakan di dalam kelas untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa sekolah dasar (young learner). Dalam penggunaan writing models ini siswa diminta untuk menulis frasa atau kalimat bahasa inggris berdasarkan topik yang diberikan guru sesuai dengan kurikulum yang diajarkan. Pertama, guru memberikan contoh tulisan yang berhubungan dengan topik yang diajarkan. Guru juga bisa menggunakan video yang berhubungan dengan topik untuk menarik minat siswa dan memberikan gambaran kepada siswa tentang topik yang akan dipelajari. Selanjutnya, guru memberikan latihan kepada siswa untuk menulis dengan memberikan latihan yang menggunakan gambar sebagai media dan terdapat contoh seperti yang diberikan guru sebelumnya. Kegiatan menulis ini mengikuti langkah pengajaran writing: pre writing, writing, revising, editing dan publishing. Pada tahap akhir/ publishing guru bisa menggunakan media seperti majalah dinding untuk digunakan siswa menempelkan hasil tulisannya. Dengan menggunakan writing models teknik ini siswa sekolah dasar (young learner) akan lebih mudah dalam belajar writing karena sesuai dengan karakteristik young learner itu sendiri.
Key Words: Writing, Teaching Writing to Young Learner, Writing Models Technique
Abstract
This paper discusses about the using of writing models as a technique that used in the classroom to improve the writing skills of elementary school students (young learner). In using this writing models technique students are asked to write phrases or sentences in English based on the subject that given by based on the curriculum. First, the teacher gives examples of writing that related to the topic. Teachers can also use the video that related to the topics to attract student‟s attention and give an overview to the students about the topic. Next, teachers asked the students to write by providing exercises that use pictures as a media and use examples that used by the teacher before. This writing activity follow the steps of teaching writing: pre-writing, writing, revising, editing and publishing. In the final stage / publishing stage the teachers can use a wall for student to stick their writing. By using this writing models technique for elementary school students (young learner) will be easier to learn writing because it according to the characteristics of the young learner itself.
Article Metrics
Abstract Views : 2941 timesPDF Downloaded : 434 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)