Abstract


The aim of this article is to explain how to teach a discussion text by applying Peer – Assisted Learning Strategy (PALS). Discussion text is a text which has two points of view: pro and contra about a topic. Peer – Assisted Learning Strategy (PALS) is a strategy to improve student’s ability in writing. Students give their ideas and find solution about a topic that is given. First, the teacher has to activate student’s knowledge about the topic. Then, teacher gives the model of the text and tells them about the process of writing the text. After that, each peer give their opinion whether they are agreed or not. Finally, students are assigned to write a discussion text individually. Therefore, by applying Peer – Assisted Learning Strategy (PALS), students can improve their writing ability especially in writing a discussion text.

 

Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan cara mengajarkan teks diskusi dengan  menerapkan  Peer – Assisted Learning Strategy (PALS). Teks diskusi adalah sebuah teks yang mempunyai dua pokok pembahasan, yaitu: pro dan kontra terhadap suatu topik. Peer – Assisted Learning Strategy (PALS) adalah salah satu strategi untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis. Murid memberikan ide-ide dan menemukan solusi tentang topik yang dibahas. Pertama, guru diharapkan dapat mengaktifkan pengetahuan siswa tentang topik teks diskusi yang akan dipelajari. Lalu, guru memberikan model teks dan proses dalam menulis teks tersebut. Selanjutnya, secara berpasangan, murid saling bergantian mendukung atau menolak pendapat dari pasangannya. Pada tahap terakhir, siswa ditugaskan menulis teks diskusi secara individu. Oleh karena itu, melalui penerapan Peer – Assisted Learning Strategy (PALS) diharapkan dapat membantu siswa dalam meningkatkan kemampuan menulis teks diskusi.