The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Abstract


PENGENALAN
Dalam membicarakan perkembangan terkini yang dihadapi dan sedang dipraktikkan di rantau ASEAN1, beberapa perspektif boleh dilihat apabila membicarakan atau meninjau tentang isu-isu mutakhir di dalam seni pertunjukan. Seni pertunjukan sememangnya sudah sebati dengan pengaruh luaran seperti sosio-ekonomi dan juga politik sesebuah negara, di rantau yang berdekatan atau di kawasan yang mempunyai hubungan yang rapat. Namun, pada masa yang sama kedudukan atau sifat yang statik di dalam senario seni itu sendiri telah membentuk satu ruang tepu di mana tiada kondisi yang kontroversial atau yang unik berlaku di sesebuah negara. Dalam menganalisis dan membicarakan isu-isu mutakhir yang telah memberikan pengaruh di dalam senario seni pertunjukan dapat dilihat dari sudut pendidikan, penyelidikan, bentuk persembahan, tema, pentadbiran, kelestarian dan juga anjakan paradigma dalam menentukan hala tuju seni pertunjukan pada masa
akan datang.