Tahapan Pemerolehan Bahasa Anak Melalui Video Youtube Mitigasi Bencana: Studi Kasus pada Nick

Bertholomeus Jawa Bhaga, Muhammad Lautama, Maria Theresia Cita Suci

Abstract


At the beginning of a child's life, of course, always goes through a stage called language acquisition. With language skills, you can interact with other people. The purpose of this study was to identify the stages of language acquisition in children, a case study on Nick. This research is a qualitative research with a descriptive method that seeks to describe the stages of language acquisition in Nick. The procedure is that data is collected, reduced and analyzed about the stages of language acquisition for Nick. This can be found when Nick invites his parents to avoid disaster hazards with various invitations such as in the disaster mitigation video that he has watched before.


Keywords


Children's language acquisition; disaster mitigation; case studies

Full Text:

PDF

References


Ambridge, Ben, dkk. 2014. Perspectives: Child Language Acquisition: Why Universal Grammar Doesn’t Help. Artikel University of Liverpool.

Arsanti, Meilan. 2014. Pemerolehan Bahasa Pada Anak (Kajian Psikolinguistik). Artikel Universitas Islam Sultan Agung.

Bahar Koymen, Elena Lieven And Silke Brandt. 2015. Syntactic And Semantic Coordination In Finite Complement-Clause Constructions: A Diary-Based Case Study. Artikel University of Manchester.

Candrasari, Liring Ayu. 2014. Pemerolehan Bahsa Anak Usia 3-4 Tahun Di Desa Gombong Kecamatan Belik Kabupaten Pemalang: Kajian Psikolinguistik. Artikel Universitas Muhammadiyah Surakata.

Chaer, Abdul. 2002. Psikolinguistik, Kajian Teoretik Jakarta: PT. Asdi Mahasatya

Darjowidjojo, Soejono. 2008. Psikolinguistik: Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Dye, M. W. G., Green, C. S. & Bavelier, D. (2010). The Attention Skills in Action Video Game Players, Neuropsychologia. 47(8-9): 1780-1789. http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2009.02.002

Jakov Prorokovic, Frane Malenica. 2017. The Acquisition Of Language: Evidence In Syntax. Artikel English Department University of Zadar.

Nurjamiaty. 2015. Pemerolehan Bahasa Anak Usia Tiga Tahun Berdasarkan Tontonan Kesukaannya Ditinjau dari Konstruksi Semantik. Artikel PPs Universitas Negeri Medan.

Nina Hyams dan Robyn Orfitelli. 2015. The Acquisition Of Syntax. Artikel University of Sheffield.

Nuraeni, Lenny. 2015. Pemerolehan Morfologi (Verba) Pada Anak Usia 3;4 Dan 5 Tahun (Suatu Kajian Neuro Psikolinguistik). Artikel STKIP Siliwangi Bandung.

Putri, Ary Kunti, dkk. 2013. Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dini Di Desa Beraban, Kecamatan Kediri Kabupaten Tabanan. Artikel Universitas Pendidikan Ganesha.

Sasangka. 2000. Lingusitik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Shaw, R., Shiwaku, K., Kobayashi, H., and Kobayashi, M. (2004). Linking experience, education, perception and earthquake preparedness, Disaster Prev. Manage., 13, 39–49,

Sundari, Weli. 2018. “Pemerolehan Bahasa”. dalam Jurnal Warna. Vol. 2. No. 1. Juni.

Syamsiyah, Nur. 2017. Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia 2-3 Tahun Sebagai Alternative Untuk Mendongkrak Kecerdasan Bahasa Anak Melalui Kegiatan Mendongeng (Studi Kasus)

Tiel, Julia Maria Van. 2015. Anakku Terlambat Berbicara. Jakarta : Prenadamedia Group.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2007 Tentang Penanggulangan Bencana.

Wahyuningsih. 2013. Penelitian Studi Kasus. UTM Press

Witdianti, Yeni. 2018. Pemerolehan Bahasa Anak Aspek Kajian Sintaksis Pada Anak Usia 2;6-2;8 Tahun (Sebuah Studi Kasus). Artikel Universitas Muhammadiyah.

Yule, George. 2014. The Study of Language (Fifth Edition). New York: Cambridge University Press.




DOI: https://doi.org/10.24036/jbs.v10i2.117115

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Bahasa dan Sastra (2302-3538) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International  License

Publisher: Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Padang