PENGEMBANGAN MEDIA AUGMENTED REALITY OSI LAYER PADA MATAPELAJARAN DDTJKT KELAS X JURUSAN TEKNIK JARINGAN KOMPUTER DAN TELEKOMUNIKASI DI SMK
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(4)   Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/et.v12i1.129874
Full Text: Language : id
Abstract
Students often find it difficult to understand and visualize the concepts in the OSI Layer. This study aims to develop Augmented Reality (AR) learning media for OSI Layer material for Computer Network and Telecommunication Engineering (TJKT) students. The development of this media uses the Research and Development method with the 4D development model. The AR media is designed in .apk format and contains visualizations of the 7 OSI Layer layers. Practicality tests were conducted with 23 TJKT grade X students at SMKN 1 Tebing Tinggi. The results of the material expert validity test were 5 with the category "Very Valid". The results of the media expert validity test 1 and 2 showed an average value of 4.96 and 5 with the category "Very Valid". Practicality tests with 23 students showed an average value of 4.91 with the category "Very Practical". The results of the study show that AR learning media is effective in improving students' understanding of OSI Layer material.
References
Tahar, A., Setiadi, P. B., & Rahayu, S. (2022). Strategi pengembangan sumber daya manusia dalam menghadapi era revolusi industri 4.0 menuju era society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12380-12394.
Jamun, Y. M. (2018). Dampak teknologi terhadap pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48-52.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114.
Sugiyono, S. (2016). SISTEM KEAMANAN JARINGAN KOMPUTER MENGGUNAKAN METODE WATCHGUARD FIREBOX PADA PT GUNA KARYA INDONESIA. CKI ON SPOT, 9(1).
Pujilestari, Y., & Susila, A. (2020). Pemanfaatan Media Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. , 19, 40-47. https://doi.org/10.21009/jimd.v19i02.14334.
Putri, E. D. (2023). PENTINGNYA MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR
Khairani, R., Elvitaria, L., & Salamun, S. (2021). Augmented Reality Pengenalan Kompleks Perkantoran Kota Bagansiapisiapi Berbasis Andrioid. Explorer, 1(1), 38-44.
Wiharto, A., & Budihartanti, C. (2017). Aplikasi Mobile Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Hardware Komputer Berbasis Android. PROSISKO: Jurnal Pengembangan Riset dan Observasi Sistem Komputer, 4(2).
Purnama, S. (2016). Metode penelitian dan pengembangan (pengenalan untuk mengembangkan produk pembelajaran bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19-32.
Rajagukguk, K. P., Lubis, R. R., Kirana, J., & Rahayu, N. S. (2021). Pelatihan pengembangan media pembelajaran model 4d pada guru sekolah dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 14-22.
Wiharto, A., & Budihartanti, C. (2017). Aplikasi Mobile Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Hardware Komputer Berbasis Android. PROSISKO: Jurnal Pengembangan Riset dan Observasi Sistem Komputer, 4(2).
Tanenbaum, A. S., & Wetherall, D. J. (2011). Computer networks (5th ed.). Pearson Education.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran.
Rohani, R. (2020). Media pembelajaran.
Rizal, S. U., Maharani, I. N., Ramadhan, M. N., Rizqiawan, D. W., Abdurachman, J., & Damayanti, D. (2016). Media pembelajaran.
Sriadhi, Drs. ST., M.Pd., M.Kom., Ph.D. (2018). Instrumen Penilaian Multimedia Pembelajaran. Medan: Universitas Negeri Medan.
Dewi, K. K. S. (2020). Pengembangan konten biologi materi ekosistem hutan wisata Alas Kedaton sebagai suplemen bahan ajar untuk siswa kelas X SMA. Universitas Pendidikan Ganesha.
Mahartika, I., Iwan, Suttrisno, Dwinanto, A., Yulia, N. M., Andryanto, A., Mustika, N., Mas'ud, H., Sudirman, & Chamidah, D. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Yayasan Kita Menulis.
Novrianti, N. (2016). Teknik Pengembangan Dan Evaluasi Program Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 1(1), 45-60.
Maryuliana, M., Subroto, I. M. I., & Haviana, S. F. C. (2016). Sistem informasi angket pengukuran skala kebutuhan materi pembelajaran tambahan sebagai pendukung pengambilan keputusan di sekolah menengah atas menggunakan skala likert. TRANSISTOR Elektro dan Informatika, 1(1), 1-12.
Andi, I. P., Zuwirna, Z., Rayendra, R., & Amilia, W. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang (Crossword Puzzle) pada Pembelajaran Sejarah X SMA. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(4), 8-8.
Article Metrics
Abstract Views : 46 timesPdf (Bahasa Indonesia) Downloaded : 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.