Konsep dan Implementasi Simulasi Virtual Reality sebagai Solusi Digital bagi Pendidik dalam Pembelajaran

Nofri Hendri(1), Septriyan Anugrah(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/et.v10i2.122248

Full Text:    Language : INA

Abstract


Over the last decade, virtual reality technologies have been actively introduced to all areas of life, affecting, among other things, the education sector. The purpose of this study is to develop the concept of introducing virtual reality simulators into educator training. The principle underlying this research is to design a virtual reality environment which, firstly, facilitates the development of conflict resolution competencies for pedagogical faculty students, and secondly, facilitates the evaluation of their performance. In this article, approaches to designing virtual reality simulators are discussed. The aim of this simulator is to develop indispensable conflict resolution competencies for teacher candidates. In addition, the current study presents a series of situational cases, which might be solved in a virtual reality environment. Resolving these cases will help prospective teachers to prevent conflict and determine their behavior in pre-conflict and conflict situations. The conflict resolution competency components that can be developed with the help of a designed virtual reality simulator have been determined. The studies conducted have also identified approaches to evaluate the effectiveness of developing conflict resolution competencies.

Keywords: virtual reality, pedagogy, conflict resolution competency, conflict, virtual agents, virtual reality technology.


References


• Abramov, V., Kugurakova, V., Rizvanov, A., Abramsky, M., Manakhov, N., Evstafiev, M., & Ivanov, D. (2017).Pengembangan Lab Bioteknologi Virtual.BioNanoScience, 7(2), 363-365.https://doi.org/10.1007/s12668-016-0368-9

• Kebritchi, M., & Hirumi, A. (2008). Memeriksa dasar-dasar pedagogis game komputer pendidikan modern.Komputer dan Pendidikan, 51, 1729- 1743.

https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.05.004Kickmeier-Rust, M.D., Leitner, M., & Hann, P. (2020). Virtual reality dalam pelatihan profesional: Contoh dari bidang konseling bank.2020 Konferensi Internasional ke-6 dari Jaringan Penelitian Pembelajaran Immersive(hlm. 210-214). Universitas Negeri Politeknik California.https://doi.org/ 10.23919/iLRN47897.2020.9155083

• Kirillova, G.I., Grunis, M.L., Levina, E.U., & Golovanova, I.I. (2020). Aktualisasi kompetensi komunikasi guru dalam kegiatan digital.Jurnal Pedagogi Kazan, 4(141), 38-45.

• Kolb, DA (1984).Experiential learning: Pengalaman sebagai sumber pembelajaran dan pengembangan. Balai Prentice. Kugurakova, V., & Ayazgulova, K. (2019). Deteksi level neurotransmitter berdasarkan bio-sinyal manusia, diukur dalam lingkungan virtual.Kemajuan dalam Sistem Cerdas dan Komputasi, 848, 209-216.https://doi.org/10.1007/978-3-319-99316- 4_28

• Kvon, G.M., Vaks, V.B., Masalimova, A.R., Kryukova, N.I., Rod, Y.S., Shagieva, R.V., & Khudzhatov, M.B. (2018). Risiko penerapan sistem manajemen elektronik baru di universitas.Jurnal Pendidikan Matematika, Sains dan Teknologi Eurasia, 14(3), 891-902.https://doi.org/10.12973/ejmste/81060

• Laslett, R., & Smith, C. (1992).Manajemen kelas yang efektif: panduan guru.Routledge.

• Lave, J., & Wenger, E. (1991).Pembelajaran yang terletak: Partisipasi periferal yang sah. Pers Universitas Cambridge.https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

• Leonov, N.I. (2021).Kompetensi resolusi konflik pendidik – Psikologi pendidikan abad XXI: teori dan praktik – 2011.https://psyjournals.ru/ education21/issue/55838_full.shtml

• Levina, I. D., Ukolova, L. I., Lavrentyeva, E. Y., Akhilgova, M. T., Zharikov, Y. S., Popova, O. V., Semyanov, E. V., Malanov, I. A., Muskhanova, I. V., Magomeddibirova, Z. A., Bazaeva, F. U., & Isaeva M. A. (2019) .Kondisi panti jompo untuk orang tua dan kekhasan adaptasinya.Jurnal BioSciences EurAsian, 13(2), 1549-1555.

• Mahon, J., Bryant, B., Brown, B., & Kim, M. (2010). Menggunakan kehidupan kedua untuk meningkatkan praktik manajemen kelas dalam pendidikan guru.Media Pendidikan Internasional, 47(2), 121-134.https://doi.org/ 10.1080/09523987.2010.492677

• Månsson, J. (2018).Menggunakan pemadam api virtual sebagai alat untuk pelatihan keselamatan(tesis master). Universitas Lund. Maya. (2021).https://www.autodesk.ru/pr-oducts/ maya

• Pradhananga , P. , ElZomor , M. , Santi , G. , & Zhang , L. (2020, Juni).Membina lingkungan virtual reality untuk memajukan keterampilan interpersonal mahapeserta konstruksi dan teknik[Makalah presentasi]. Akses Konten Konferensi Tahunan Virtual ASEE 2020, Virtual On line.

• Santos, L., & Carvaho, CV (2013). Meningkatkan pengalaman belajar dengan eksperimen haptic.Jurnal Internasional Teknik Online, 8, 7-9.https://doi.org/10.3991/ijoe.v9iS8.3309

• Walker, J., Towey, D., Pike, M., Kapogiannis, G., Elamin, A., & Wei, R. (2020). Mengembangkan lingkungan virtual fotoreal pedagogis untuk mengajar teknik sipil.Teknologi Interaktif dan Smart Education, 17(3), 303-321.https://doi.org/10.1108/ ITSE-10-2019-0069

• Zhao, Z., & Ma, X. (2020). Terletak belajar soft skill dengan agen interaktif dalam virtual reality melalui umpan balik multimodal.Publikasi Tambahan Simposium ACM Tahunan ke-33 tentang Perangkat Lunak dan Teknologi Antarmuka Pengguna(hlm. 25-27). Asosiasi Mesin Komputasi New York NY Amerika Serikat.


Article Metrics

 Abstract Views : 69 times
 PDF (Bahasa Indonesia) Downloaded : 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.