HUBUNGAN KESULITAN MEMBACA DENGAN KECEMASAN AKADEMIK PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI BUKITTINGGI

Fifi Noviana - Universitas Negeri Padang
Duryati Duryati - Universitas Negeri Padang

Abstract


The relation between reading difficulties and academic anxiety of Elementary School Students in Bukittinggi. The purpose of this study was to determine whether there is a relationship between reading difficulties and academic anxiety in elementary school students in Bukittinggi. This type of research is a quantitative study using a reading difficulties test instrument and academic anxiety scale. The subjects of this study were 81 subjects taken with purposive sampling technique. The results of calculations using the product moment test with a significance value if correlation r =-0,040 with significance of p =0,722 (p>0,05) which show that there is no relationship between reading difficulties and academic anxiety. So the results of the study indicate that there is no relationship between reading difficulties and academic anxiety in elementary school students in Bukittinggi.

Hubungan antara kesulitan membaca dengan kecemasan akademik pada siswa Sekolah Dasar di Bukittinggi. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara kesulitan membaca dengan kecemasan akademik pada siswa sekolah dasar dibukittinggi. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan alat tes kesulitan membaca dan skala kecemasan akademik. Subjek penelitian ini adalah sebanyak 81 orang subjek yang diambil dengan teknik purposive sampling. Pada hasil perhitungan menggunakan uji product moment dengan nilai signifikansi korelasi sebesar r= -0,040 dengan signifikansi p = 0,722 (p> 0,05) yang menunjukkan bahwa tidak terdapat hubungan antara kesulitan membaca dengan kecemasan akademik. Sehingga hasil penelitian menunjukkan bahwa, tidak terdapat hubungan antara kesulitan membaca dengan kecemasan akademik pada siswa sekolah dasar di Bukittinggi.


Keywords


Academic anxiety; reading difficulties; elementary school students

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2020i1.8428