HUBUNGAN TASK AVERSIVENESS DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA BIDIKMISI FIP UNP

Rizaldi Ahmad - Universitas Negeri Padang
Mudjiran Mudjiran - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to determine the relationship between aversivenss task and academic procrastination in bidikmisi students at the Faculty of Education, State University of Padang. The design of this study is quantitative correlational, with the population in this study being Bidikmisi students from the Faculty of Education, State University of Padang. The sampling technique used was purposive sampling, with the number of research subjects as many as 44 people. Data collection is done using data using the task aversiveness scale and the scale of academic procrastination. The analysis technique used is the product moment correlation test. The results showed that there was a significant positive relationship between task aversiveness and academic procrastination with rxy = 0.826 with p = 0.000 (p <0.01)which means Ho is rejected and Ha is accepted.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan task aversivenss dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa bidikmisi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Desain penelitian ini adalah kuantitatif korelasional, dengan populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa bidikmisi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah purposive sampling, dengan jumlah subjek penelitian sebanyak 44 orang. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan data menggunkan skala task aversiveness dan skala prokrastinasi akademik. Teknik analisis yang digunakan adalah uji product moment correlation. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan yang positif yang signifikan antara task aversiveness dengan prokrastinasi akademik dengan rxy = 0,826 dengan p = 0,000 (p < 0,01) yang berarti jikasemakin tinggi tingkat task aversiveness maka semakin tinggi pula tingkat prokrastinasi akademik yang dilakukan, begitu juga sebaliknya jika samakin rendah tingkat task aversiveness maka semakin rendah pula tingkat prokrastinasi akademik yang dilakukan.


Keywords


Task aversiveness; academic procrastination; bidikmisi students

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2019i3.6588